Polski rynek IT wychodzi z kryzysu

Polski rynek teleinformatyczny wychodzi z kryzysu. Jego wartość wzrośnie w 2010 r. o ponad 3 proc. do ok. 25 mld zł - prognozuje firma analityczna PMR. Eksperci szacują, że w 2011 r. możliwy jest wzrost dwucyfrowy

Polski rynek IT wychodzi z kryzysu
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

30.08.2010 11:32

W 200. roku polski rynek IT spadł o 10,1 proc. - z 26,9 mld zł do 24,2 mld zł. Zdaniem ekspertów, te złe wyniki ubiegłego roku to m.in. wynik załamania na rynku komputerów przenośnych. Mniejszemu popytowi, szczególnie w pierwszej połowie 2009 r., towarzyszył wzrost cen importowanego sprzętu spowodowany niekorzystnym kursem dolara. Analitycy podkreślają, że załamanie rynku IT w Polsce w 2009 r. jest wydarzeniem bez precedensu - wcześniej zdarzały się okresy stagnacji, ale spadek wartości rynku nie miał miejsca.

Obraz
© (fot. Jupiterimages)

"Dla porównania, według naszych szacunków spadek rosyjskiego rynku IT w 200. r. wyniósł 25 proc., a prognozowany wzrost w roku 2010 to 7 proc." - komentuje Paweł Olszynka, analityk PMR i jeden z autorów raportu o kondycji krajowego rynku IT.

Z prognoz wynika, że rynek sprzętu, który najbardziej ucierpiał na skutek kryzysu, będzie szybko odrabiał straty w latach 2010-2011. Klienci biznesowi, którzy masowo opóźniali wymianę sprzętu, będą częściej go kupować. Dojdzie więc do rzadko spotykanej na polskim rynku IT sytuacji, kiedy to wzrost rynku sprzętu będzie w latach 2010-2011 wyższy, niż oprogramowania i usług IT. W perspektywie 3-4 lat zarówno usługi jak i oprogramowanie będą rozwijać się jednak w szybszym tempie niż rynek sprzętu.

Z badań przeprowadzonych przez PMR wynika, że 8. proc. kadry menedżerskiej 200 największych polskich firm IT oczekuje wzrostu rynku IT w roku 2010 średnio o 7 proc., a w roku 2011 o 13 proc.

Trzy czwarte firm informatycznych przyznaje, że ich klienci ograniczyli wydatki na IT w 200. r., w tym aż 45 proc. zaznacza, że były to znaczne ograniczenia. Klienci 17 proc. firm wydali na IT tyle samo, ile w 2008 r. Jedna na dziesięć firm przyznaje, że jej klienci nieznacznie zwiększyli wydatki.

Eksperci zapytali też kadrę zarządzająca ankietowanych firm o szanse rozwoju branży w związku z przygotowaniami do EURO 2012. Obecnie ponad połowa (54 proc.) respondentów dostrzega w turnieju piłkarskim dodatkową szansę rozwoju (o 10 punktów procentowych więcej niż w roku ubiegłym i 3 punkty procentowe więcej niż dwa lata temu).

PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Zatrudnia analityków i ekspertów zajmujących się m.in. IT, rynkiem telekomunikacyjnym, farmaceutycznym, budowlanym i handlowym. Wydaje m.in. publikacje biznesowe i świadczy usługi konsultingowe.

Źródło artykułu:PAP
badaniekryzysit
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)