Polski Piorun kontra Su‑25. Ukraińcy zestrzelili rosyjski samolot
Według ukraińskiej Gwardii Narodowej siły ukraińskie za pomocą polskiego przenośnego przeciwlotniczego zestawu rakietowego Piorun zestrzeliły rosyjski samolot szturmowy Su-25. Do zdarzenia miało dojść w nocy z niedzieli na poniedziałek w okolicy Bachmutu, a w celnym trafieniu pomogła kamera termowizyjna. Przypominamy, czym są samoloty Su-25.
To nie pierwszy raz, kiedy Ukraińcy informują o skutecznym wykorzystaniu polskich zestawów Piorun przeciwko wrogim samolotom w okolicach Bachmutu. Na początku lutego ukraińska Gwardia Narodowa donosiła o zestrzeleniu rosyjskiego bombowca frontowego Su-24 w tej okolicy. Według dowódcy dywizji "Partyzan" maszyna została "pokonana" jednym pociskiem wystrzelonym właśnie z przenośnego przeciwlotniczego zestawu rakietowego Piorun.
Su-25 pokonany polskim Piorunem
Obecnie pojawiły się doniesienia o zestrzeleniu nieco innego rosyjskiego samolotu - Su-25. Jest to jednomiejscowy samolot szturmowy zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Suchoja, z którego korzystają zarówno Rosjanie, jak i Ukraińcy. Maszyna opracowana jako samolot bezpośredniego wsparcia pola walki, której masowa produkcja ruszyła w 1980 r., wciąż dobrze sobie radzi, a jej osiągi umożliwiają na wykonywanie różnych misji bojowych np. zwalczania celów powietrznych lub naziemnych.
Samoloty szturmowe Su-25 (w kodzie NATO Frogfoot) mogą wznosić się w powietrze z prędkością 58 m/s, a ich maksymalna prędkość wynosi 950 km/h. Sprawdzają się na różnych wysokościach, nawet w trakcie lotów na niskim pułapie, co znacznie utrudnia namierzenie przez radary wroga i w wielu sytuacjach pozwala uniknąć nieprzyjacielskiego ognia. Ich zaletą jest możliwość przenoszenia różnych rodzajów broni (pocisków powietrze-powietrze i powietrze-ziemia) o łącznej masie 4340 kg. Umożliwia to dziesięć pylonów.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Su-25 można też doposażyć w dodatkowe zasobniki do przenoszenia broni. Warto również wspomnieć o dwulufowym działku GSz-30-2 kal. 30 mm, które znajduje się w dolnej części kadłuba po lewej stronie, a także o wyrzutniku flar i dipoli ASO-2V, zapewniającymi ochronę przed pociskami naprowadzanymi radarowo i na podczerwień. Ten samolot jest całkiem dobrze opancerzony. Przykładowo, kabina pilota, często nazywana "opancerzoną wanną", została wykonana z pancerza o grubości od 10 do 25 mm. Opancerzone są również zbiorniki paliwa, a także inne element, których ochrona zwiększa prawdopodobieństwo przeżycia pilota po trafieniu wrogim pociskiem.
Karolina Modzelewska, dziennikarka Wirtualnej Polski