Polska Marynarka Wojenna odzyskała okręt. ORP "Czernicki" wraca do służby
Polska Marynarka Wojenna odebrała okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP "Kontradmirał Xawery Czernicki". Statek przeszedł kompleksową naprawę w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni. Prace modernizacyjne trwały 22 miesiące.
PGZ Stocznia Wojenna potwierdziła zakończenie prac modernizacyjno-remontowych nad okrętem dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP "Kontradmirał Xawery Czernicki”. Oficjalne przekazanie statku miało miejsce 3 lutego 2021 roku w Gdyni.
Prace stoczniowe były realizowane w ramach kontraktu zawartego 8 marca 2019 roku pomiędzy Komendą Portu Wojennego Świnoujście a konsorcjum złożonym z Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. oraz gdyńskich spółek: PGZ Stocznia Wojenna Sp. z.o.o. (lider techniczny) i Stocznia Remontowa NAUTA S.A. Remont rozpoczął się 14 marca 2019 roku.
Czas realizacji projektu początkowo oszacowano na 16 miesięcy. W związku z ograniczeniami wynikającymi z wybuchu pandemii koronawirusa, jak i z koniecznością znacznego rozszerzenia zakresu prac (m.in. wymiany całego okablowania o łącznej długości ok. 100 kilometrów), remont został przedłużony i trwał 22 miesiące.
W ciągu blisko dwóch lat dokonano naprawy lub wymiany większości systemów okrętowych. Z komunikatu 8. Flotylli Obrony Wybrzeża wynika, że prace modernizacyjno-remontowe obejmowały:
- naprawę eksploatowanych na okręcie mechanizmów głównych i pomocniczych, poszczególnych urządzeń, zespołów i wyposażenia.
- naprawę lub wymianę systemów i instalacji okrętowych.
- modernizację kabin, pomieszczeń służbowych i socjalnych.
- naprawę lub wymianę poszycia oraz konserwację pokładów wraz z mechanizmami pokładowymi.
Jak poinformowano w specjalnym komunikacie, na okręcie wprowadzono liczne zmiany ułatwiające codzienną służbę i zwiększające komfort eksploatacji. Statek zyskał m.in. efektywniejszy ster strumieniowy, nowy zespół prądotwórczy awaryjno-portowy oraz nową automatykę sterowania siłownią okrętową. ORP "Kontradmirał Xawery Czernicki” został wyposażony także w dodatkową stację odwróconej osmozy oraz zmodernizowany system klimatyzacji i wentylacji okrętowej.
Czytaj także: Skandal na lotnisku. Intruz przy samolocie prezydenta
ORP "Kontradmirał X. Czernicki"
ORP "Kontradmirał X. Czernicki" to jednostka pływająca o wyporności 2 382 ton i długości 73,8 m. Statek był początkowo budowany w Stoczni Północnej w Gdańsku jako pływająca stacja demagnetyzacyjna projektu 130 dla Związku Radzieckiego. W grudniu 1999 roku podjęto decyzję o przebudowie pustego kadłuba dla potrzeb Marynarki Wojennej RP. Podczas prac w 2009 roku jednostka została przygotowana do pełnienia służby jako okręt dowodzenia siłami obrony przeciwminowej w narodowych oraz sojuszniczych zespołach okrętowych.
Statek może służyć także jako okręt-baza. Jednostka posiada dwa burtowe stanowiska przeładunkowe, służące do przekazywania ładunków o masie do 250 kg, na okręty płynące obok w odległości do 60 metrów oraz rufowe stanowisko do przekazywania paliwa o wydajności 100 t/h. Okręt może przewieźć 10 standardowych kontenerów 20-stopowych. Na rufie ma lądowisko dla śmigłowca o wymiarach 20x12 m. Na wyposażeniu statku znajduje się także armatka wodna o wydajności 500 m3/h oraz 2 monitory wodno-pianowe służące do gaszenia pożarów.
Statek jest napędzany przez dwa silniki wysokoprężne Cegielski-Sulzer 8AL25D o łącznej mocy 2 935 KM.
Nie tylko "Czernicki"
ORP "Kontradmirał X. Czernicki" nie jest jedynym modernizowanym statkiem w Gdyni na zlecenie Marynarki Wojennej RP. PGZ Stocznia Wojenna realizuje aktualnie naprawę główną i dokową dwóch innych jednostek pływających: fregaty rakietowej typu Oliver Hazard Perry ORP "Gen. T. Kościuszko" oraz okrętu hydrograficznego ORP "Arctowski".
Prace remontowe mają zakończyć się jeszcze w 2021 roku. PGZ Stocznia Wojenna poinformowała również o zawarciu umowy, na mocy której już wkrótce rozpocznie naprawę konserwacyjno-dokową niszczyciela-muzeum ORP "Błyskawica".