Polacy zbudowali baterię pojemniejszą o 30 procent

Naukowcy z gliwickiego laboratorium BMZ Poland opracowali nowy format baterii. Przy minimalnie większych rozmiarach jest aż o 30 proc. pojemniejsza, a to dopiero początek rozwoju. Głównym zastosowaniem nowej baterii będą rowery elektryczne.

Polacy zbudowali baterię pojemniejszą o 30 procent
Źródło zdjęć: © BMZ Poland
Bolesław Breczko

26.06.2018 | aktual.: 26.06.2018 15:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Bateria PRECURSOR została wymyślona i wyprodukowana w firmie BMZ Poland z siedzibą w Gliwicach. Jej oficjalna premiera będzie miała miejsce na największych targach rowerowych Eurobike w lipcu, w Niemczech.

- Rowery elektryczne są największym filarem zastosowań platformy PRECURSOR – mówi w rozmowie z WP Tech Agata Kędzierska, Event Marketing Manager, Rzecznik Prasowy z BMZ Poland. – Ale nie zamykamy się na inne zastosowania. Już teraz nasze baterie zasilają elektronarzędzia, narzędzia ogrodnicze, wózki widłowe, samochody dostawcze i autobusy.

Problem mało pojemnych baterii istnieje odkąd istnieją same baterie. Naukowcy zajmujący się problemem mówią, że stosowane dziś baterie litowo-jonowe doszły do ok. 90 proc. swoich możliwości. Jak zatem udało się gliwickim naukowcom zbudować baterię pojemniejszą aż o 30 proc.?

- Naukowcy mówiący, że nie da się już więcej wycisnąć z dzisiejszych baterii mają rację – mówi w rozmowie z WP Tech Zdzisław Madeja, Bussiness Development Manager z BMZ Poland. – Mają oni na myśli jednak tylko stronę chemiczną baterii. Tutaj rzeczywiście nic więcej nie możemy zrobić. My poszliśmy w inną stronę. Wymusiliśmy na producentach ogniw zwiększenie ich fizycznego rozmiaru.

Jak wyjaśnił mi Zdzisław Madeja, większość baterii w urządzeniach mobilnych złożona jest z ogniw 18650. Oznacza to, że mają 65 milimetrów wysokości i 18 milimetrów średnicy. Z takich ogniw złożone są baterie w rowerach czy elektronarzędziach.

BMZ Poland w swoich projektach wykorzystuje ogniwa o najnowszej technologii, w rozmiarze 21700. Wyższe zaledwie o 5 milimetrów i szersze o 3 milimetry ogniwa są aż o 30 proc. pojemniejsze.

- Ogniwa 18650 mają dziś pojemność 3,5 Ah (amperogodzin) –tłumaczy Zdzisław Madeja. - Natomiast 21700 mają już 5 Ah. Ale to nie wszystko. Gdy 18650 po raz pierwszy wchodziły do produkcji miały zaledwie 1 Ah pojemności. Do 3,5 Ah naukowcy doszli z czasem. W przypadku nowych ogniw czeka nas podobna droga. Może nie będzie to tak ogromny wzrost (o 350 proc.), ale w ciągu 4 lat możemy się spodziewać zwiększenia pojemności o 20 proc.

Dodatkowym atutem baterii PRECURSOR jest jej modułowa budowa. Oznacza to, że można z jej pomocą budować pakiety do najróżniejszych zastosowań, od baterii przez elektronarzędzia, po baterie do rowerów elektrycznych.

Komentarze (35)