Polacy zbudowali baterię pojemniejszą o 30 procent

Polacy zbudowali baterię pojemniejszą o 30 procent
Źródło zdjęć: © BMZ Poland
Bolesław Breczko

26.06.2018 15:05, aktual.: 26.06.2018 15:24

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Naukowcy z gliwickiego laboratorium BMZ Poland opracowali nowy format baterii. Przy minimalnie większych rozmiarach jest aż o 30 proc. pojemniejsza, a to dopiero początek rozwoju. Głównym zastosowaniem nowej baterii będą rowery elektryczne.

Bateria PRECURSOR została wymyślona i wyprodukowana w firmie BMZ Poland z siedzibą w Gliwicach. Jej oficjalna premiera będzie miała miejsce na największych targach rowerowych Eurobike w lipcu, w Niemczech.

- Rowery elektryczne są największym filarem zastosowań platformy PRECURSOR – mówi w rozmowie z WP Tech Agata Kędzierska, Event Marketing Manager, Rzecznik Prasowy z BMZ Poland. – Ale nie zamykamy się na inne zastosowania. Już teraz nasze baterie zasilają elektronarzędzia, narzędzia ogrodnicze, wózki widłowe, samochody dostawcze i autobusy.

Problem mało pojemnych baterii istnieje odkąd istnieją same baterie. Naukowcy zajmujący się problemem mówią, że stosowane dziś baterie litowo-jonowe doszły do ok. 90 proc. swoich możliwości. Jak zatem udało się gliwickim naukowcom zbudować baterię pojemniejszą aż o 30 proc.?

- Naukowcy mówiący, że nie da się już więcej wycisnąć z dzisiejszych baterii mają rację – mówi w rozmowie z WP Tech Zdzisław Madeja, Bussiness Development Manager z BMZ Poland. – Mają oni na myśli jednak tylko stronę chemiczną baterii. Tutaj rzeczywiście nic więcej nie możemy zrobić. My poszliśmy w inną stronę. Wymusiliśmy na producentach ogniw zwiększenie ich fizycznego rozmiaru.

Jak wyjaśnił mi Zdzisław Madeja, większość baterii w urządzeniach mobilnych złożona jest z ogniw 18650. Oznacza to, że mają 65 milimetrów wysokości i 18 milimetrów średnicy. Z takich ogniw złożone są baterie w rowerach czy elektronarzędziach.

BMZ Poland w swoich projektach wykorzystuje ogniwa o najnowszej technologii, w rozmiarze 21700. Wyższe zaledwie o 5 milimetrów i szersze o 3 milimetry ogniwa są aż o 30 proc. pojemniejsze.

- Ogniwa 18650 mają dziś pojemność 3,5 Ah (amperogodzin) –tłumaczy Zdzisław Madeja. - Natomiast 21700 mają już 5 Ah. Ale to nie wszystko. Gdy 18650 po raz pierwszy wchodziły do produkcji miały zaledwie 1 Ah pojemności. Do 3,5 Ah naukowcy doszli z czasem. W przypadku nowych ogniw czeka nas podobna droga. Może nie będzie to tak ogromny wzrost (o 350 proc.), ale w ciągu 4 lat możemy się spodziewać zwiększenia pojemności o 20 proc.

Dodatkowym atutem baterii PRECURSOR jest jej modułowa budowa. Oznacza to, że można z jej pomocą budować pakiety do najróżniejszych zastosowań, od baterii przez elektronarzędzia, po baterie do rowerów elektrycznych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (34)