Polacy zbudowali baterię pojemniejszą o 30 procent
Naukowcy z gliwickiego laboratorium BMZ Poland opracowali nowy format baterii. Przy minimalnie większych rozmiarach jest aż o 30 proc. pojemniejsza, a to dopiero początek rozwoju. Głównym zastosowaniem nowej baterii będą rowery elektryczne.
26.06.2018 | aktual.: 26.06.2018 15:24
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Bateria PRECURSOR została wymyślona i wyprodukowana w firmie BMZ Poland z siedzibą w Gliwicach. Jej oficjalna premiera będzie miała miejsce na największych targach rowerowych Eurobike w lipcu, w Niemczech.
- Rowery elektryczne są największym filarem zastosowań platformy PRECURSOR – mówi w rozmowie z WP Tech Agata Kędzierska, Event Marketing Manager, Rzecznik Prasowy z BMZ Poland. – Ale nie zamykamy się na inne zastosowania. Już teraz nasze baterie zasilają elektronarzędzia, narzędzia ogrodnicze, wózki widłowe, samochody dostawcze i autobusy.
Problem mało pojemnych baterii istnieje odkąd istnieją same baterie. Naukowcy zajmujący się problemem mówią, że stosowane dziś baterie litowo-jonowe doszły do ok. 90 proc. swoich możliwości. Jak zatem udało się gliwickim naukowcom zbudować baterię pojemniejszą aż o 30 proc.?
- Naukowcy mówiący, że nie da się już więcej wycisnąć z dzisiejszych baterii mają rację – mówi w rozmowie z WP Tech Zdzisław Madeja, Bussiness Development Manager z BMZ Poland. – Mają oni na myśli jednak tylko stronę chemiczną baterii. Tutaj rzeczywiście nic więcej nie możemy zrobić. My poszliśmy w inną stronę. Wymusiliśmy na producentach ogniw zwiększenie ich fizycznego rozmiaru.
Jak wyjaśnił mi Zdzisław Madeja, większość baterii w urządzeniach mobilnych złożona jest z ogniw 18650. Oznacza to, że mają 65 milimetrów wysokości i 18 milimetrów średnicy. Z takich ogniw złożone są baterie w rowerach czy elektronarzędziach.
BMZ Poland w swoich projektach wykorzystuje ogniwa o najnowszej technologii, w rozmiarze 21700. Wyższe zaledwie o 5 milimetrów i szersze o 3 milimetry ogniwa są aż o 30 proc. pojemniejsze.
- Ogniwa 18650 mają dziś pojemność 3,5 Ah (amperogodzin) –tłumaczy Zdzisław Madeja. - Natomiast 21700 mają już 5 Ah. Ale to nie wszystko. Gdy 18650 po raz pierwszy wchodziły do produkcji miały zaledwie 1 Ah pojemności. Do 3,5 Ah naukowcy doszli z czasem. W przypadku nowych ogniw czeka nas podobna droga. Może nie będzie to tak ogromny wzrost (o 350 proc.), ale w ciągu 4 lat możemy się spodziewać zwiększenia pojemności o 20 proc.
Dodatkowym atutem baterii PRECURSOR jest jej modułowa budowa. Oznacza to, że można z jej pomocą budować pakiety do najróżniejszych zastosowań, od baterii przez elektronarzędzia, po baterie do rowerów elektrycznych.