Pendolino? Holendrzy budują pociągi z laserami

Choć pierwsze bilety na podróż pociągami Pendolino PKP zostały już (nie bez problemów) sprzedane, nie oznacza to wcale, że kiedy zakupione za 400 milionów euro składy wyjadą na polskie tory, dogonimy Europę Zachodnią. Nadal będziemy w tyle ponieważ holenderskie koleje chcą montować w swoich pociągach lasery.

Bombardier Zefiro 380
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

Władze holenderskich kolei postanowiły przyjrzeć się bliżej opóźnieniom pociągów. Okazało się, że jednym z ważniejszych czynników mających na nie wpływ są…. liście. Zwłaszcza jesienią, kiedy to opadające z drzew liście spadają na szyny, z powodu wilgoci przylepiają się do nich, a następnie są rozjeżdżane przez koła pociągów. W rezultacie szyny stają się śliskie, co stwarza zagrożenie dla pociągów poruszających się z dużą prędkością, a w przypadku zatrzymujących się lub ruszających pociągów utrudniają ten manewr, co przyczynia się do zwiększania opóźnień.

Holenderska kolej postanowiła działać i wyeliminować problem liści. Niestety okazało się, że mechaniczne usuwanie ich z torów przy pomocy wody pod ciśnieniem albo piasku, choć rozwiązuje problem, jest jednak niepraktyczne. Głównie dlatego, że zarówno wodę, jak i piasek trzeba uzupełniać, a dodatkowo obie metody przyczyniają się do szybszego zużywania się torów.

Rozwiązaniem problemu mają być lasery, które opracowane zostały przez firmę Strukton Rail we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Technologicznego w Delft. Po zamontowaniu na na lokomotywie lasery te mają ostrzeliwać leżące na torach liście 2. tysięcy razy na sekundę. Długość fali dobrano w ten sposób, by była ona absorbowana przez liście i inną materię organiczną, ale odbijana przez szyny. Ponieważ lasery mają moc 2 kilowatów, w efekcie rozgrzewają butwiejące liście znajdujące się na torach przed pociągiem do temperatury 5 tysięcy stopni Celsjusza. To wystarczy by całkowicie wyparowały pozostawiając po sobie jedynie czyste i suche tory.

Prowadzone właśnie testy potwierdziły, że takie rozwiązane jest skuteczne. Choć ma też swoje ograniczenia –. z powodu wibracji, których częstotliwość wzrasta wraz z prędkością pociągu, laser jest skuteczny tylko do prędkości 80 km/h.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Chińskie satelity rozłączyły się na orbicie. Koniec tankowania?
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Fenomenalne zdjęcia plam na Słońcu. To źródło rozbłysków klasy X
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mieli rozwiązać problem. Zdjęcia pokazują, że nadal występuje
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Mają problemy z czołgami. Myślą, jak uniknąć luki w zdolnościach
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Wcale nie jest tam tak strasznie. Co się dzieje w centrum galaktyki?
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Pokazali kopię Storm Shadow. Wcześniej nic o niej nie mówili
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Przyłapali go w Izraelu. Wiadomo, co ukraiński gigant zabrał na pokład
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Chiny budują nową konstelację satelitów. Będzie monitorowała orbitę
Drony morskie zmieniają sposób działań na morzu. Nowa era morskich flot wojennych
Drony morskie zmieniają sposób działań na morzu. Nowa era morskich flot wojennych
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
To się nazywa odważny plan. ESA chce lecieć do Enceladusa
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
Rosjanie dopną swego? Zabiegają o ten kontrakt latami
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
Problemy mocarstwa NATO. Unieruchomili 6000 pojazdów wojskowych
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥