Pendolino? Holendrzy budują pociągi z laserami

Pendolino? Holendrzy budują pociągi z laserami

Pendolino? Holendrzy budują pociągi z laserami
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta
11.12.2014 16:25, aktualizacja: 12.12.2014 08:29

Choć pierwsze bilety na podróż pociągami Pendolino PKP zostały już (nie bez problemów) sprzedane, nie oznacza to wcale, że kiedy zakupione za 400 milionów euro składy wyjadą na polskie tory, dogonimy Europę Zachodnią. Nadal będziemy w tyle ponieważ holenderskie koleje chcą montować w swoich pociągach lasery.

Władze holenderskich kolei postanowiły przyjrzeć się bliżej opóźnieniom pociągów. Okazało się, że jednym z ważniejszych czynników mających na nie wpływ są…. liście. Zwłaszcza jesienią, kiedy to opadające z drzew liście spadają na szyny, z powodu wilgoci przylepiają się do nich, a następnie są rozjeżdżane przez koła pociągów. W rezultacie szyny stają się śliskie, co stwarza zagrożenie dla pociągów poruszających się z dużą prędkością, a w przypadku zatrzymujących się lub ruszających pociągów utrudniają ten manewr, co przyczynia się do zwiększania opóźnień.

Holenderska kolej postanowiła działać i wyeliminować problem liści. Niestety okazało się, że mechaniczne usuwanie ich z torów przy pomocy wody pod ciśnieniem albo piasku, choć rozwiązuje problem, jest jednak niepraktyczne. Głównie dlatego, że zarówno wodę, jak i piasek trzeba uzupełniać, a dodatkowo obie metody przyczyniają się do szybszego zużywania się torów.

Rozwiązaniem problemu mają być lasery, które opracowane zostały przez firmę Strukton Rail we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu Technologicznego w Delft. Po zamontowaniu na na lokomotywie lasery te mają ostrzeliwać leżące na torach liście 2. tysięcy razy na sekundę. Długość fali dobrano w ten sposób, by była ona absorbowana przez liście i inną materię organiczną, ale odbijana przez szyny. Ponieważ lasery mają moc 2 kilowatów, w efekcie rozgrzewają butwiejące liście znajdujące się na torach przed pociągiem do temperatury 5 tysięcy stopni Celsjusza. To wystarczy by całkowicie wyparowały pozostawiając po sobie jedynie czyste i suche tory.

Prowadzone właśnie testy potwierdziły, że takie rozwiązane jest skuteczne. Choć ma też swoje ograniczenia –. z powodu wibracji, których częstotliwość wzrasta wraz z prędkością pociągu, laser jest skuteczny tylko do prędkości 80 km/h.

Źródło artykułu:Giznet.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (61)