ORP Lublin. Remont okrętu trwa już dłużej niż jego budowa

ORP Lublin. Remont okrętu trwa już dłużej niż jego budowa
Źródło zdjęć: © REPORTER | Wojciech Strozyk
Adam Gaafar

21.06.2021 16:17

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Okręt ORP Lublin, który - według nowego harmonogramu - miał opuścić doki trzy miesiące temu, nadal znajduje się w stoczni. Termin został przekroczony o dwa lata, co oznacza, że remont jednostki trwa już dłużej niż jej budowa.

ORP Lublin został zwodowany 12 lipca 1988 roku – po siedmiu miesiącach od momentu rozpoczęcia jego budowy w gdańskiej Stoczni Północnej. Problemy finansowe sprawiły jednak, że prace wykończeniowe prowadzono jeszcze przez najbliższy rok. Ostatecznie jednostka weszła do służby 12 października 1989 roku.

ORP Lublin jest jednym z okrętów transportowo-minowych projektu 767. Wraz z czterema innymi okrętami wchodzi w skład 2. Dywizjonu Okrętów Transportowo – Minowych w Świnoujściu, należącego do 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. „Lublin” ma ponad 95 m długości, blisko 11 m szerokości i ok. 2,4 m zanurzenia. Pełna wyporność jednostki to 1675 ton.

Przedłużający się remont ORP Lublin

Ponieważ ORP Lublin jest najstarszym z okrętów transportowo-minowych, postanowiono, że zostanie wyremontowany jako pierwszy. Decyzja w tej sprawie zapadła w 2017 roku. Rok później podpisano wart ponad 90 mln zł kontrakt z Morską Stocznią Remontową Gryfia S.A. Naprawa miała zakończyć się w maju 2019 roku, ale stocznia nie wywiązała się z terminu.

Zgodnie z nowym harmonogramem okręt powinien wrócić do służby 15 marca br., jednak nadal tkwi on w dokach remontowych. Oznacza to, że remont ORP Lublin trwa już dłużej niż jego budowa.

Jak podaje Interia, z powodu opóźnień MON do stycznia nałożył na wykonawcę kary umowne w wysokości 558 352,02 zł. Informował o tym wówczas wiceminister obrony narodowej Wojciech Skurkiewicz w odpowiedzi na interpelację posłów PSL Marka Biernackiego i Jarosława Rzepy.

Jak wynika z pisma resortu obrony, na początku tego roku realizowano prace w ramach podetapu 2. etapu III. Interia przypomina, że naprawa OPR Lublin ma być przeprowadzona w czterech etapach.

Kolejna interpelacja w tej sprawie wpłynęła 4 maja 2021 roku . Tym razem wraz z Rzepą i Biernackim złożyła ją również posłanka PSL Urszula Pasławska.

Parlamentarzyści zwracają w niej uwagę, że nie wiadomo, na jakim etapie znajdują się obecnie prace przy okręcie. Jak dotąd na sejmowych stronach nie pojawiło się pismo zawierające odpowiedź MON.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (105)
Zobacz także