OPPO zagraża nie tylko Huawei i Xiaomi, ale także Apple
Nieznana bliżej poza Państwem Środka firma znalazła się w ostatnich miesiącach w pierwszej piątce producentów smartfonów na świecie
Chiny stają się dziś kluczowym rynkiem dla firm z branży technologii, o który rywalizują nie tylko globalni gracze, tacy jak Samsung czy Apple, ale także lokalne firmy, m.in. Huawei, Xiaomi, Vivo. Według danych IDC w 201. r. w Chinach sprzedano łącznie 434 mln smartfonów.
- _ W maju udział OPPO w rynku wynosił 11 proc., co stawia firmę tuż za Huawei. Analiza danych z czerwca ujawni zapewne, że OPPO znalazło się w pierwszej trójce chińskich producentów _ - komentuje w rozmowie z _ Forbesem _Neil Shah z firmy analitycznej Counterpoint Research.
Komentatorzy zwracają uwagę, że sukces marki ma swoje źródło w strategii, która wyróżnia się na tle działań konkurencji. W odróżnieniu od Xiaomi, które zbudowało swoją pozycję na szybkich wyprzedażach on-line, OPPO rozwinęło własną sieć sklepów detalicznych, oferujących smartfony w atrakcyjnych cenach. Chińskie media donoszą, że otwarto do tej pory 20. tys. punktów sprzedaży w samym tylko Państwie Środka.
Według danych _ Strategy Analytics _ OPPO już w pierwszym kwartale roku zostało drugim pod względem liczby wyprodukowanych telefonów dostawcą w Chinach (udział w rynku na poziomie 13,2 proc.), ustępując miejsca jedynie Xiaomi (16,6 proc.). Apple spadło z kolei na piątą pozycję (11,5 proc. rynku).
Za smartfona OPPO trzeba zapłacić średnio 27. dolarów. Klientami firmy zostają przede wszystkim młodzi ludzie z terenów zurbanizowanych, którzy poszukują stosunkowo niedrogich telefonów. Chiński producent posiada w swojej ofercie kilkadziesiąt modeli smartfonów pracujących pod kontrolą systemu Android. Firma sprzedaje swoje produkty m.in. w Tajlandii, Wietnamie, Indonezji, Filipinach, Meksyku, Australii, Maroko.
- W 201. r. wiele chińskich firm rozpoczęło eksperymentowanie z e-handlem. OPPO zdecydowało się jednak pozostać przy sprzedaży w sklepach, głównie z uwagi na to, że jego grupa docelowa żyje w rejonach o słabo rozwiniętej sieci logistycznej. Często więc fizyczne sklepy stanowią jedyny punkt, gdzie klient może zakupić nowy telefon - uważa Jin Di, analityk IDC China.
Warunkiem długofalowego sukcesu jest zbudowanie przez OPPO rozpoznawalności marki wśród zamożniejszych klientów, zamieszkujących Pekin, Szanghaj oraz inne metropolie. Rejony te są bastionami bardziej rozpoznawalnych producentów, zarówno lokalnych, jak i zagranicznych (m.in. Apple i Samsung). W ramach tej strategii firma zaprezentowała w marcu smartfon R9 (w cenie od 59. do 849 dolarów), który wyposażony jest m.in. w aparat fotograficzny 16 Mpix. OPPO udało się sprzedać 7 mln egzemplarzy tego urządzenia, z czego 90 proc. w tradycyjnych sklepach.
- _ Obecne podejście OPPO pozwoli firmie utrzymać osiągane wyniki sprzedażowe przynajmniej do końca roku, jednak bez inwestycji w marketing, będzie jej trudno zdobyć realną pozycję i rozpoznawalność w największych miastach, co gwarantowałoby wysokie przychody _ - zwraca uwagę Nicole Peng z firmy analitycznej Canalys.
Firmę OPPO założono w 201. r. w Dongguan w chińskiej prowincji Guangdong. Poza smartfonami produkuje także odtwarzacze Blu-ray oraz akcesoria audio. OPPO działa również na kilkunastu rynkach zagranicznych.
(PAP)