Trwa ładowanie...
d1i3e45

ONZ nie pozostawia wątpliwości. Świat jest beznadziejny w zatrzymywaniu destrukcji natury

Według nowego raportu ONZ na temat stanu przyrody, w ostatniej dekadzie świat nie zdołał osiągnąć nawet jednego celu, który przyczyniłby się do powstrzymania niszczenia dzikiej przyrody i ekosystemów podtrzymujących życie – donosi The Guardian.
Kopalnia węgla brunatnego w Jaenschwalde. Budowa kopalni odkrywkowej wiąże się z ogromną dewastacją środowiska (Getty Images, Fot: Ilona Studre, ullstein bild)
d1i3e45

Społeczność międzynarodowa nie osiągnęła w pełni żadnego z 20 celów w zakresie różnorodności biologicznej uzgodnionych w Japonii w 2010 r. w celu spowolnienia zniszczenia świata przyrody. Cele to obejmowały różne aspekty ochrony środowiska od zwalczania zanieczyszczeń po ochronę raf koralowych.

To już drugie dziesięciolecie z rzędu, w którym rządy nie osiągnęły tych celów.

W raporcie Global Biodiversity Outlook 5 opublikowanym przed kluczowym szczytem ONZ w tej sprawie stwierdzono, że pomimo postępu w niektórych obszarach, siedliska naturalne nadal zanikają, ogromna liczba gatunków jest nadal zagrożona wyginięciem w wyniku działalności człowieka.

d1i3e45

Czytaj też: W ciągu 50 lat populacja zwierząt na Ziemi spadła o ok. 68 proc.

Apel 11 tys. naukowców. "Mamy moralny obowiązek"

"Znaleźliśmy się na rozdrożu"

Jedynie sześć celów zostało częściowo osiągniętych, w tym takie dotyczące obszarów chronionych i gatunków inwazyjnych.

d1i3e45

Szefowa ONZ ds. różnorodności biologicznej, Elizabeth Maruma Mrema, stwierdziła, że ludzkość znalazła się na rozdrożu, które zadecyduje o tym, z jakiego rodzaju przyrodą będą miały styczność przyszłe pokolenia.

– Ekosystemy życia na Ziemi jako całości są zagrożone. A im bardziej ludzkość eksploatuje przyrodę w sposób niezrównoważony i podważa jej wkład w życie ludzi, tym bardziej podważamy nasze własne samopoczucie, bezpieczeństwo i dobrobyt – wyjaśniła Mrema.

Czytaj też: Wymieranie ssaków staje się bezprecedensową "drugą falą". Ostrzeżenie naukowców