Oglądasz telewizję? To może oznaczać, że dbasz o planetę
Spędzanie przed telewizorem długich godzin nie zawsze jest bezcelowe. Poza wymiarem rozrywkowym i edukacyjnym niesie to ze sobą też pozytywny wpływ na planetę. Takie są wnioski badania przeprowadzonego przez zespół dr Joanny Kacprzyk.
17.02.2023 | aktual.: 22.02.2023 15:04
Wielu roślinom na Ziemi grozi wyginięcie. W opublikowanym na łamach "Annals of Botany" opracowaniu zespół dr Kacprzyk stwierdził, że chodzi nawet o 40 proc. wszystkich gatunków. Istotny w ich kontekście jest fakt, że to właśnie roślinność jest jednym z kluczowych elementów utrzymujących przyszłość ludzkości na planecie. Jak się jednak okazuje – zaangażowaniem w dbałość o ekologię może być nawet oglądanie telewizji.
Ludzie nie zdają sobie sprawy z istnienia wielu roślin
Badanie przeprowadzone przez dr Joannę Kacprzyk z University College w Dublinie jest swego rodzaju rozszerzeniem obserwacji dotyczących wpływu oglądania telewizji na rozpoznawanie różnych gatunków zwierząt. Do tej pory dowiedziono, że "przyrodnicze filmy dokumentalne mogą wpływać na postrzeganie gatunków zwierząt i wzmacnianie więzi z naturą" - informują naukowcy.
Podobnie jest w przypadku roślinności, co potwierdził eksperyment przeprowadzony podczas emisji programu "The Green Planet" na BBC w Wielkiej Brytanii. Do seansu przed telewizorami zasiadło ok. 5 mln ludzi, którzy w trakcie nadawania mieli okazję podziwiać mnóstwo nieznanych im dotąd roślin (naukowcy mówią o tzw. ślepocie roślin, czyli lekceważeniu i braku świadomości, jak rozbudowana jest botanika), o których ochronie, występowaniu i użyteczności w przyrodzie opowiadał David Attenborough.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wystarczył jeden program o roślinach, aby ludzie zainteresowali się botaniką
Naukowcy z zespołu dr Kacprzyk zapisywali każdy rodzaj rośliny, który pojawił się w programie BBC. Następnie sprawdzali liczbę wyszukiwań każdego z tych gatunków w internecie (Trendy Google oraz Wikipedia). Badanie potwierdziło, że emisja "The Green Planet" przyczyniła się do istotnego wzrostu zainteresowania w internecie roślinnością, o której opowiadano w telewizji.
Zobacz fragment programu The Green Planet od BBC
W ciągu tygodnia po wyświetleniu programu na Wikipedii odnotowano ponad 30-procentowy wzrost ruchu na stronach, które dotyczyły gatunków roślin, o których opowiadał Attenborough. Podobny wynik (28,1 proc.) dotyczył też wyszukiwań w Google, gdzie widzowie postanowili zasięgnąć więcej informacji dotyczących świata botaniki. "Nasze wyniki sugerują, że ludzie uznali niektóre gatunki roślin za szczególnie urzekające. To może być wykorzystane do promowania ochrony środowiska" – informuje główna autorka badania.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski