Odwrócili się od Rosji. Kupują sprzęt z Korei Południowej
Ministerstwo ds. sytuacji nadzwyczajnych Kirgistanu planuje zakup dwóch śmigłowców KAI KUH-1 za 71 mln dolarów. Przedstawiami osiągi tych śmigłowców ratunkowych z Korei Południowej.
Decyzja ta ma na celu zwiększenie efektywności działań ratunkowych w kraju - poinformował w lokalnych mediach wiceprzewodniczący ministerstwa Edelbek Kulmatov podczas posiedzenia parlamentarnego komitetu ds. międzynarodowych, obrony, bezpieczeństwa i migracji.
Śmigłowce będą wykorzystywane w trudnych warunkach górskich, które są charakterystyczne dla Kirgistanu, a także w nocy i przy niesprzyjającej pogodzie. Kulmatov podkreślił, że nowe maszyny będą mogły przewozić do 2,5 tony ładunku oraz pełnić ważną rolę w gaszeniu pożarów lasów, co jest szczególnie istotne w obliczu rosnącej liczby katastrof naturalnych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Korea wypiera Rosję z Kirgistanu
Zakup zostanie sfinansowany z części kredytu, który Kirgistan otrzyma od Korei Południowej w ramach umowy ramowej między krajami. Wedle porozumienia, które najprawdopodobniej zostanie ratyfikowane przez parlament Kirgistanu, w latach 2025-2029 wpłynie do kraju 500 mln dolarów na realizację różnych projektów. Znaczna część z nich zostanie przeznaczona na poprawę bezpieczeństwa narodowego i modernizację infrastruktury.
Tymczasem Rosja jest w coraz mniejszym stopniu w stanie zapewniać konkurencyjne oferty dla klientów zagranicznych i zapewnić wsparcie techniczne na odpowiednim poziomie. Z tego względu coraz więcej państw, takich jak choćby Uzbekistan czy Indie, stara się poszukiwać niezawodnych dostawców gdzie indziej, na czym zyskuje m.in. Korea Południowa.
Śmigłowiec KAI KUH-1 - koreańska niezależność przy pomocy Europy
Śmigłowiec KAI KUH-1 został zaprojektowant jako następca dla wykorzystywanych w Korei Południowej amerykańskich maszyn UH-1. Jego projekt rozpoczął się w 2006 r. przy współpracy Korea Aerospace Industries (KAI) z europejskim Airbusem. Jego finansowanie w 84 proc. pochodziło z rządu Republiki Korei, a resztę pokryły KAI wraz z Airbusem.
Prace przebiegały szybko i już w 2010 r. odbył się dziewiczy lot, a dwa lata później rozpoczęła się produkcja seryjna. Początkowe zamówienie na około 245 maszyn dotyczyło sił zbrojnych Korei Południowej, ale z czasem powstały też warianty cywilne. Chociaż maszyny te są nowością na rynku, zostały też wybrane przez Wietnam i Irak kolejno w 2023 r. i 2024 r.
KAI KUH-1 to średni śmigłowiec transportowy czerpiący z dobrze znanej konstrukcji Airbusa jaką jest AS332 Super Puma. Jest to śmigłowiec mogący przewozić 13 pasażerów bądź do 2,7 tony ładunku. Maszynę napędza para silników o mocy blisko 1400 kW każdy.
Maksymalna prędkość przelotowa śmigłowca ma dochodzić do 283 km/h, a pułap sięga do 4,6 km. Z kolei maksymalny zasięg przy dodatkowym zbiorniku paliwa wynosi 828 kilometrów.