Odkrycie w Drodze Mlecznej. Astronomowie znaleźli dryfującą planetę o masie Ziemi

Odkrycie w Drodze Mlecznej. Astronomowie znaleźli dryfującą planetę o masie Ziemi

Astronomowie odkryli nową egzoplanetę
Źródło zdjęć: © NASA
Michał Prokopowicz
07.10.2020 13:56, aktualizacja: 01.03.2022 14:06

Astronomowie znaleźli nową egzoplanetę. Obiekt o nazwie OGLE-2016-BLG-1928 znajduje się w Drodze Mlecznej, a jego masa jest zbliżona do masy Ziemi. Odkrycia dokonano za pomocą techniki mikrosoczewkowania grawitacyjnego.

Astronomowie przypuszczają, że nasza galaktyka jest pełna samotnych planet. Nowo odkryty obiekt o nazwie OGLE-2016-BLG-1928 jest jedną z nich. Dryfującą egzoplanetę znaleziono z wykorzystaniem techniki mikrosoczewkowania grawitacyjnego w czasie 41,5 minuty.

Choć okres ten był zbyt krótki, aby zebrać szczegółowe informacje na temat odległego ciała niebieskiego, naukowcy ustalili, że masa zaobserwowanej planety jest równa od 0,3 do 1 masy Ziemi.

Za nowe odkrycie odpowiedzialni są naukowcy z OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) i KMTN (Korean Microlensing Telescope Network).

Jak dotąd, za pomocą tak krótkich obserwacji, udało się namierzyć jedynie cztery inne planety, które "uciekły" od swojej gwiazdy. Astronomowie są przekonani, że na terenie naszej galaktyki jest ich znacznie więcej.

Celem odkrywania tego typu obiektów nie jest poszukiwanie życia pozaziemskiego. Naukowcy chcą zgromadzić jak najwięcej informacji, które pozwolą odpowiedzieć im na pytanie, w jaki sposób dryfujące planety opuszczają własne układy.

Technika mikrosoczewkowania grawitacyjnego pomogła w odnalezieniu najbardziej odległych ezgoplanet, które są położone znacznie dalej od swojej gwiazdy, niż Ziemia od Słońca.