Oczy pająka nadal błyszczą. Nie żyje od 110 milionów lat

Oczy pająka nadal błyszczą. Nie żyje od 110 milionów lat
Źródło zdjęć: © University of Kansas | Paul A. Sellen
Arkadiusz Stando
18.02.2019 09:38, aktualizacja: 19.02.2019 09:00

Łowcy odkryli w Korei Południowej skamieniałości martwych pająków, których oczy nadal świecą. Zginęły około 110 milionów lat temu, ale ich oczy nadal błyszczą.

Rzadko zdarza się, żeby owady czy pajęczaki skamieniały. Ich tkanka jest dosyć miękka. W większości przypadków to skorupiaki znajdujemy pośród skamieniałości. W tym przypadku nie tylko odnaleziono skamieniałego pająka, ale w dodatku "egzemplarz", którego oczy cały czas błyszczą.

Skąd się bierze "błysk w oku"? Błona odblaskowa to warstwa odbijająca światło, którą znajdziemy u wielu zwierząt. Mają ją chociażby nasi domowi przyjaciele, czyli koty, gryzonie, ale też pająki. Kiedy spojrzymy w takie oko, możemy zaobserwować odbijane przez błonę światło. To dzięki niej nocni łowcy mogą wytropić swoje ofiary.

Skamieniałe pająki znaleziono w jaskini zupełnie nie pasującej do ich środowiska naturalnego. Znajdowały się w skale wypełnionej rybami, skorupiakami i innymi stworzeniami morskimi. Pająki nie mieszkają w wodzie.

W przypadku odkrycia z Korei robi się jeszcze dziwniej. Pająk, nie dość, że wydaje się być dosyć dobrze zachowany w skamieniałości, to jego błona odblaskowa wydaje się być praktycznie nienaruszona - a to się praktycznie nie zdarzała w przypadku skamieniałych zwierząt.

- To była wyjątkowa sytuacja. Z reguly pająki dryfują, ale te utonęły - a to uchroniło je przed bakteriami odpowiedzialnym za rozkład - tłumaczy Paul Selden, specjalista od paleontologii z Uniwersytatu w Kansas.