Trwa ładowanie...
d1yi1se

Pająki-pelikany? To żaden wymysł. Istnieją naprawdę, a naukowcy właśnie je zbadali

Już 160 lat temu specjaliści od pajęczaków natrafili na zadziwiające okazy z wyjątkowo długimi szczękami, przypominającymi dziób pelikana. Okazuje się, że żyją one nadal. W końcu udało się poznać przyczynę tak nietypowej budowy ciała.
Znajdziemy je wyłącznie na Madagaskarze.
Znajdziemy je wyłącznie na Madagaskarze. (NIKOLAJ SCHARFF)
d1yi1se

Odkrycia dokonała Hannah Wood, specjalistka od arachnidów ze słynnego, amerykańskiego Muzeum Historii Naturalnej. Zbadała setki pająków-pelikanów żyjących na Madagaskarze oraz znajdujących się w kolekcji muzeum. Udało się jej posegregować insekty na 26 gatunków, z czego aż 18 nauka wcześniej nie znała.

Pająki-pelikany zdobyły ogromne zainteresowanie naukowców ze względu na ich nietuzinkowy wygląd. Oprócz długich, tyczkowych odnóży, mają także długie aparaty gębowe. Wystają one z "głów", przypominając dzioby pelikanów. Mimo swojego dziwacznego, wyglądu, są brutalnymi zabójcami i kanibalami. Badania dowiodły, że ich głównym źródłem pożywienia są... inne pająki. Długie szczęki pozwalają zaatakować ofiarę na odległość bez obawy o to, że sam agresor zostanie ukąszony.

Eriauchenius milajaneae NIKOLAJ SCHARFF
Eriauchenius milajaneae (NIKOLAJ SCHARFF)

Według Hanny Wood, pająki-pelikany są jak żywe skamieniałości. Pierwszego reprezentanta tego rodzaju odkryto w bursztynie sprzed 50 milionów lat, w 1854 roku. Co ciekawe, odkryte teraz pająki wyglądają niewiarygodnie podobnie do swoich praprzodków. Naukowcy długo myśleli, że ten gatunek całkowicie wymarł.