Naukowcy tresują skaczące pająki. Na ich podstawie stworzą roboty

Naukowcy tresują skaczące pająki. Na ich podstawie stworzą roboty

Naukowcy tresują skaczące pająki. Na ich podstawie stworzą roboty
Źródło zdjęć: © YouTube | University of Manchester
Arkadiusz Stando
09.05.2018 11:49

Istnieje wiele gatunków pająków, które potrafią skakać. Naukowcy przyjrzeli się bliżej pająkowi skakunowatemu - Phidippus regius. Obserwując sposób skakania tego pajęczaka, chcą zbudować roboty.

Pająk skakunowaty jest obdarzony nieskazitelną techniką skakania. Potrafi przelecieć w powietrzu sześć długości swojego ciała. Mając zaledwie 15 milimetrów, potrafi skoczyć na co najmniej 60 milimetrów. Dla porównania, człowiek z trudem może przelecieć 1,5 długości swojego ciała.

Naukowcy skupili się na badaniu jego precyzyjnej techniki, aby odkryć jej sekret. Ma to być pierwszym krokiem do nowego projektu badawczego dotyczącego mikroskopijnych robotów, prowadzonego na Uniwersytecie w Manchesterze. Aby poznać wszystkie tajemnice skoków pająka, naukowcy potrzebowali obserwować tą czynność wiele razy. Postanowili więc wytresować pajęczaka do jej wykonywania.

Podczas badań tak przywiązali się do pająka, a właściwie pajęczycy, że postanowili mu nadać imię Kim. Naukowcy filmowali jej skoki za pomocą specjalnie dostosowanych aparatów fotograficznych, aby odkryć jej sekret. Po analizie materiału okazało się, że Kim ma nie jedną, a kilka technik skakania. Zależnie od odległości.

W przypadku skoku na bliską odległość, Kim skakała szybciej z niższą trajektorią lotu dla lepszej prędkości oraz celności. Natomiast przy dłuższych skokach, liczących nawet sześć długości ciała, używa bardziej "energooszczędnego" skoku, lecąc wolniej ale równie celnie. Kim może również dostosować kąt skoku, aby skakać wyżej lub niżej, częściej jednak wykonuje niskie skoki. Mówi to także, że pająk potrafi zrozumieć wyzwanie, jakie przed nim jest postawione.

Korzystając ze skanów wykonanych przez tomografię komputerową 3D oraz nagrań, naukowcy odtworzyli model struktury ciała pająka i jego odnóży. Następnie przeanalizowali pracę, jaką wykonuje ciało podczas skoku. Okazało się, że jego odnóża wykorzystują technikę przypominającą ciśnienie hydrauliczne, aby osiągać tak dalekie skoki. W ten sposób nie muszą nawet korzystać z mięśni.

Źródło: Science Alert