Nowy rosyjski śmigłowiec wojskowy. Heliburo prezentuje NW.17
Rosyjskie biuro projektowe Heliburo przedstawiło projekt nowego rosyjskiego śmigłowca wojskowego NW.17. Uniwersalna maszyna zdolna do wykonywania zadań transportowych i wsparcia żołnierzy na polu walki ma zostać oblatana w 2027 roku. Co o nim wiemy?
21.11.2024 19:59
Rosjanie zakończyli etap koncepcyjny i wstępnego projektowania nowego śmigłowca NW.17, który ma wypełnić lukę pomiędzy lekkimi śmigłowcami – jak Ansat – i ciężkimi śmigłowcami transportowymi, jak Mi-26.
Nowa maszyna powstaje w biurze projektowym Heliburo, a jej wizualizacje zostały pokazane po raz pierwszy w serwisie Telegram na profilu Fighterbomber, prowadzonym przez byłego rosyjskiego pilota wojskowego.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Według serwisu Army Recognition, pod względem ogólnej koncepcji NW.17 przypomina zachodnie maszyny wielozadaniowe, jak amerykański Black Hawk czy europejski NH90, zdolne zarówno do wykonywania zadań transportowych, jak i wsparcia walczących na ziemi żołnierzy. Na wizualizacji pokazany jest śmigłowiec uzbrojony w wyrzutnie pocisków niekierowanych.
Zobacz także: Rozpoznasz te myśliwce i bombowce?
Nowy śmigłowiec NW.17
Możliwości transportowe NW.17 zwiększa – podobnie jak w śmigłowcu Mi-17 – rampa transportowa z tyłu kadłuba, a częściowo chowane podwozie poprawia aerodynamikę maszyny. Śmigłowiec ma zostać wyposażony w hybrydowy napęd i "kombinowany" układ sterowania, ale na razie nie wiadomo, co to konkretnie oznacza.
Rosja, która w wyniku wojny w Ukrainie poniosła ciężkie straty w swojej flocie śmigłowców, stara się modernizować eksploatowane obecnie maszyny. Służy temu doposażanie ich w nową awionikę, systemy celownicze czy integracja z nową bronią, jak w przypadku Ka-52M i pocisków LMUR, czy poważniejsze modernizacje, jak udoskonalony napęd, system radarowy czy systemy samoobrony w śmigłowcu Mi-28NM.
Ulepszane są także śmigłowce wielozadaniowe – Mi-26T2W to wariant z unowocześnioną awioniką i systemami obronnymi, a dostarczany w pojedynczych egzemplarzach Mi-38T stanowi próbę zastąpienia starzejących się śmigłowców z rodziny Mi-8/Mi-17.
Czas wdrażania nowego śmigłowca
W takim kontekście próba wprowadzenia do służby zupełnie nowej, opracowanej według współczesnych założeń maszyny wydaje się w pełni uzasadniona. Choć Heliburo deklaruje oblot prototypu już w 2027 roku, od ukończenia projektu i oblotu do wdrożenia sprzętu do służby może minąć nawet ponad 20 lat.
Przykładem jest tu los rosyjskiego lekkiego śmigłowca Ansat, opracowanego jako następca maszyn Mi-2. Choć maszyna została oblatana w 1999 roku, a jej oficjalne przyjęcie do służby nastąpiło w roku 2013, dla wszystkich odbiorców wyprodukowano na razie nie więcej niż 90 egzemplarzy.
Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski