Nowy minerał z Księżyca. Może wyjaśnić, co dzieje się wewnątrz Ziemi

Strona głównaNowy minerał z Księżyca. Może wyjaśnić, co dzieje się wewnątrz Ziemi
04.11.2020 11:41
Pełnia Księżyca
Źródło zdjęć: © Unsplash.com

Zespół europejskich naukowców odkrył nowy minerał w księżycowym meteorycie. Zdaniem ekspertów może on pomóc wyjaśnić, co dzieje się materiałami w ekstremalnych warunkach, jakie panują w płaszczu Ziemi, okalającym jądro zewnętrzne planety.

Nowe odkrycie zostało opublikowane w czasopiśmie American Mineralogist. Jak podają naukowcy, nowoodkryty minerał księżycowy jest pierwszym tego typu, który można porównać z osadami, które uzupełniają płaszcz Ziemi za sprawą ruchów tektonicznych. Składa się on z atomów wapnia, glinu, krzemu i tlenu i został odkryty w meteorycie odnalezionym w 2014 roku na Saharze Zachodniej.

Minerał z Księżyca badany przez naukowców z Uniwersytetu w Manchesterze
Minerał z Księżyca badany przez naukowców z Uniwersytetu w Manchesterze

Meteoryt w swoim składzie jest podobny do skał tworzących kontynenty na Ziemi. Zerodowane osady z kontynentów są przenoszone przez wiatr i rzeki do oceanów, a następnie "wtłoczone" w płaszcz Ziemi jako część gęstej skorupy oceanicznej. Na głębokości od 60 do 700 km, wysokie ciśnienie przekształca je w nowe minerały, podobne do tych odkrytych w meteorycie.

Zdaniem badaczy nowe odkrycie pozwoli lepiej zrozumieć strukturę płaszcza Ziemi oraz, jak kontynentalne minerały na nią wpływają. Dr Vera Assis Fernandes z Uniwersytetu w Manchesterze wyjaśniła w opisie badań, że skały księżycowe, jak meteoryt odnaleziony na Saharze, doświadczają ekstremalnych warunków. To z kolei prowadzi do zmian w ich strukturze.

Zauważa, że podobne warunki fizyczne oddziałują na minerały, które "wędrują" do wnętrza Ziemi. Tam przekształcają się w materiał, który nie występuje nigdzie indziej na Ziemi. Ekspertka zwraca uwagę, że zrozumienie tego procesu pomoże lepiej zrozumieć ewolucją Ziemi oraz Księżyca