Nowy gatunek żaby z zębami. Przez lata ukrywała się przed światem

Żaba rzeczna z kłami, zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © wikipedia
Mateusz Tomczak

22.09.2024 09:12

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Naukowcy zajmujący się badaniem płazów w Azji dokonali bardzo interesującego odkrycia. Udało im się natrafić na nowy gatunek żaby z zębami (rodzaj Limnonectes).

Nowy gatunek żaby z zębami został odkryty na Filipinach i opisany jako Limnonectes cassiopeia. Zdaniem naukowców przez dziesięciolecia współistniał ze swoimi kuzynami należącymi do tego samego rodzaju, pomiędzy którymi kamuflował się na wyspie Luzon. Do tego stopnia skutecznie, że młode osobniki Limnonectes cassiopeia były zbierane kilkanaście razy w ciągu ostatnich 20 lat, ale aż do teraz błędnie identyfikowane jako młode osobniki innej, lepiej znanej żaby z zębami z wyspy Luzon.

Nowy gatunek żaby z rodzaju Limnonectes

– Nowy gatunek jest malutki w porównaniu z innymi żabami kłowymi na wyspie, na której został znaleziony. Jest mniej więcej wielkości ćwiartki większych kuzynów. Wiele żab z tego rodzaju jest gigantycznych, ważą do dwóch funtów. Ten nowy gatunek waży mniej więcej tyle samo, co dziesięciocentówka – powiedział dr Jeff Frederick z Uniwersytetu Kalifornijskiego.

Nazywanie płazów tego rodzaju żabami z zębami/kłami to pochodna faktu, iż samce niektórych gatunków mają duże, kościste wypukłości na dolnej szczęce. Przypominają one kły.

Naukowcy wciąż nie są pewni, ale powszechnie przyjmują, że kły są używane do walki między samcami. Ich kły są znacznie większe niż samic. Żaby z rodzaju Limnonectes najczęściej żyją w pobliżu strumieni leśnych w południowej i wschodniej Azji. Wiele z nich żyje w harmonii.

Odkrycie Limnonectes cassiopeia

Odkrycie Limnonectes cassiopeia stało się możliwe dzięki kompleksowym badaniom genetycznym wszystkich zebranych filipińskich żab z kłami. Do tej pory wyróżniona została jedna kluczowa cecha fizyczna, która wyróżnia nowy gatunek - mniejsze, niepigmentowane końcówi palców.

Zdaniem naukowców opisanie nowego gatunku żaby z kłami pokazuje, że nawet dobrze zbadane większe obszary Filipin posiadają nierozpoznaną dotychczas różnorodność biologiczną. Liczą, że teraz uda się przyjrzeć Limnonectes cassiopeia w naturalnym środowisku i rzucić światło na to, w jaki sposób ten nieuchwytny dotychczas gatunek przystosował się do swojego środowiska.

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski