Nowe Rosomaki dla Polski. Wojsko przedłuża kontrakt
22.10.2022 14:15, aktual.: 23.10.2022 13:41
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Kołowe transportery opancerzone Rosomak są produkowane przez fińską firmę Patria Oyj na specjalne zlecenie Polskich Sił Zbrojnych. 19 października wojsko podało, że przedłuża licencję w sprawie produkcji i sprzedaży pojazdów.
Podpisanie aneksu do obecnej umowy "umożliwi spółce Rosomak S.A. realizację zgodnie z przyjętymi harmonogramami umów na dostawy wersji specjalistycznych KTO, w tym m.in. Artyleryjskich Wozów Rozpoznawczych, Wozów Pomocy Technicznej oraz Wozów Rozpoznania Skażeń", czytamy w komunikacie, na który powołuje się serwis Zbiam.pl.
Jak podaje Polska Grupa Zbrojeniowa "możliwe będzie również podpisanie kolejnych, aktualnie negocjowanych kontraktów m.in. na Wozy Dowodzenia oraz Wozy Ewakuacji Medycznej, których termin realizacji będzie zawierał się w czasie obowiązywania licencji". Nowy kontrakt ma obowiązywać do 2028 roku.
W ciągu ostatnich 15 lat wojsko zamówiło około 1000 kołowych transporterów opancerzonych Rosomak. Nie tak dawno zostały one również "wzbogacone" o nowe polskie kamery termowizyjne KLW-1R Asteria, nagrodzone m.in. prestiżową statuetką Defendera. Dodatkowo zostały doposażone w nową skuteczną broń przeciwpancerną.
W wersji bojowej Rosomak wyposażony jest w system wieżowy HITFIST 30 mm, a jego zasięg operacyjny wynosi 500-700 km. Jeszcze w lipcu Ministerstwo Obrony Narodowej podpisało kontrakt na dostawy wież bezzałogowych ZSSW-30, które mają stać się częścią wyposażenia Rosomaków. Pojazdy cenione są przede wszystkim ze względu na dobre właściwości manewrowe, także w trudnym terenie oraz dużą skuteczność bojową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Klaudia Stawska, współpracownik WP Tech