Nowe pojazdy dla jednostki specjalnej. Wiadomo, na co postawił GROM

Polska jednostka specjalna GROM zdecydowała się na wybór pojazdów specjalnych GRF 4x4, produkowanych przez Defenture. Siły Zbrojne RP i holenderskie przedsiębiorstwo w środę 6 listopada sfinalizowali wieloletni kontrakt na dostawy tych maszyn. Umowa zakłada początkowo dostawę dwóch GRF z możliwością zakupu większej liczby pojazdów w przyszłości.

GFRGFR - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Defenture
Karolina Modzelewska

Jednostka Wojskowa Nr 2305 (JW Grom) uznawana za jedną z najbardziej skutecznych jednostek tego typu w Europie musi posiadać sprzęt na najwyższym poziomie. Od broni palnej, aż po pojazdy, którymi poruszają się żołnierze. Obecnie na wyposażeniu jednostki znajdują się przede wszystkim pojazdy M1151A1 w/B1 oraz M1165A1 Special Ops, pozyskane w ramach programu FMF (Foreign Military Financing), a także pojazdy typu Mercedes MB270CDI, Toyota Hilux D-4D oraz Land Rover Defender 110. W nadchodzącym czasie dołączą do nich holenderskie pojazdy GRF chwalone za dużą mobilność i ochronę, jaką zapewniają. Podobne pojazdy zamówiły jednostki specjalne z Holandii, Niemiec, Szwajcarii i Austrii.

Współpraca z Siłami Zbrojnymi RP to ważny krok w naszych staraniach o zapewnienie mobilności wojskowej spełniającej najwyższe wymagania teraz i w przyszłości. Jesteśmy dumni, że Siły Zbrojne RP obdarzyły nas zaufaniem i wybrały nasze pojazdy. Nie możemy się doczekać realizacji naszej wspólnej wizji.

Johan Claassens
CPO Defenture

Poszukiwania nowych pojazdów dla JW GROM

Jednostka Wojskowa GROM rozpoczęła poszukiwania dwóch pojazdów specjalnych z opcją na dwa kolejne w ramach przydzielonych środków finansowych w kwietniu 2024 r. W opublikowanej informacji o postępowaniu przetargowym zawarto dokładne wymagania stawiane względem maszyny. Pojazd miał charakteryzować się m.in. wysoką dzielnością terenową, średnicą zawracania nie większą niż dziewięć metrów, posiadać miejsca dla pięciu osób i być wyposażony w silnik spalinowy o mocy nie mniejszej niż 215 KM, który będzie zdolny do działania w trybie awaryjnym np. po uszkodzeniu wynikającym z ostrzału pojazdu.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Bo zdrowie jest najważniejsze! Biohacking w służbie ludzkości - Historie Jutra napędza PLAY #2

Wymaganiem były również możliwość montażu pakietów balistycznych, które zapewniałyby ochronę na poziomie minimum STANAG 4569 poziomu 1. W informacji JW GROM zaznaczył również, że w tym przypadku kryteriami wyboru będą cena (60 proc.), moc silnika (10 proc.), maksymalny moment obrotowy (10 proc.), a także manewrowość – średnica zawracania (20 proc.). Wnioski o udział w postępowaniu można było składać do 6 maja 2024., a zwycięzca przetargu został ogłoszony 23 lipca 2024 r. Jak donosi serwis Altair, holenderska firma miała rywalizować z ofertą złożoną przez niemiecki koncern Rheinmetall.

Pojazdy GRF projektowane są z myślą o różnych scenariuszach. Można je dostosować do różnych wymagań operacyjnych dzięki modułowej budowie – możliwe jest obciążenie pojazdu od jednego do dziesięciu ton. Centralne podwozie szkieletowe zwiększa zdolności manewrowe, pozwalając na pokonywanie przeszkód wodnych o głębokości do 750 mm, a nawet do 860 mm z opcjonalnym wyposażeniem.

Konstrukcja i wymiary GRF – 1,8 m szerokości, 5,1 m długości i 1,87 m wysokości – pozwalają na szybkie przemieszczenie pojazdu na teren działań. Zwłaszcza że pojazd można transportować na pokładzie śmigłowców CH-47 Chinook, a także jako podwieszony do nich ładunek zewnętrzny.

Platforma GRF oferuje opcjonalną ochronę balistyczną zgodną z normą STANAG poziom 1. Co więcej, systemy elektroniczne pojazdu są wodoodporne (klasa IP67) i posiadają zabezpieczenia elektromagnetyczne zgodne ze standardami STANAG 4370 i AECTP 500. Dzięki temu pojazd jest odporny na zakłócenia elektromagnetyczne, co zwiększa niezawodność operacyjną w trudnych warunkach bojowych.

Wybrane dla Ciebie
Ostrzegają przed suszą. Może dotknąć Europę
Ostrzegają przed suszą. Może dotknąć Europę
Ona stała za Czarną Śmiercią. To zapomniana winowajczyni
Ona stała za Czarną Śmiercią. To zapomniana winowajczyni
Wstępna gotowość niemieckiej tarczy antybalistycznej. Jest sprawdzona w boju
Wstępna gotowość niemieckiej tarczy antybalistycznej. Jest sprawdzona w boju
Drony i nowe technologie obronne. Najlepsze pomysły młodych Polaków
Drony i nowe technologie obronne. Najlepsze pomysły młodych Polaków
Nowa chińska rakieta. Ma kosztować tyle, co Shahed
Nowa chińska rakieta. Ma kosztować tyle, co Shahed
Mogą wystrzelić 2 tysiące dronów. Ekspertka o zdolnościach Rosji
Mogą wystrzelić 2 tysiące dronów. Ekspertka o zdolnościach Rosji
Są pogromcą Ka-52 Aligator w Ukrainie. Litwa zamawia trzecią baterię
Są pogromcą Ka-52 Aligator w Ukrainie. Litwa zamawia trzecią baterię
Egzoplaneta goni własną atmosferę. Co się stało z WASP-107b
Egzoplaneta goni własną atmosferę. Co się stało z WASP-107b
Australijskie śmigłowce Tiger dla Ukrainy? Miały być europejskim Apache’em
Australijskie śmigłowce Tiger dla Ukrainy? Miały być europejskim Apache’em
Mają już sto sztuk. To maszyny o wyjątkowych możliwościach
Mają już sto sztuk. To maszyny o wyjątkowych możliwościach
Rolnik z Mołdawii znalazł drona. Zawiózł go do urzędu
Rolnik z Mołdawii znalazł drona. Zawiózł go do urzędu
Największy wirujący obiekt we wszechświecie. Składa się z 14 galaktyk
Największy wirujący obiekt we wszechświecie. Składa się z 14 galaktyk
ZACZEKAJ! ZOBACZ, CO TERAZ JEST NA TOPIE 🔥