Nowa plaga w Polsce. Dla "zabawy" zatrzymano już 60 pociągów
Ten, kto za tym stoi dokładnie wie, jak wykorzystać system PKP. Tylko w kwietniu odnotowano kilka takich incydentów.
13.05.2021 09:58
W całym kraju jest już 60 zdarzeń z użyciem sygnału Radio-Stop przez osoby nieuprawnione. Tylko w kwietniu opolska Straż Ochrony Kolei otrzymała informację o czterech przypadkach użycia tego sygnału.
Jak podkreślają mundurowi był to czyjś "żart" a nie sytuacja zagrażająca wypadkowi, do której ta funkcja powinna być wykorzystywana. SOK mówi o celowości działań, ponieważ osoba, która nadaje taki sygnał, musi nie tylko wiedzieć, że w pobliżu jest pociąg, ale potrzeba także odpowiedniego sprzętu, znajomości częstotliwości i sekwencji samego sygnału.
Jak poinformował Rzecznik Komendy Regionalnej Straży Ochrony Kolei w Opolu Adam Radek. "W kwietniu na terenie województwa opolskiego mieliśmy cztery takie przypadki. W skali całego kraju mówimy już o 60 zdarzeniach. Niestety, jest problem w namierzeniu nadajnika i osoby go obsługującej. Nie zmienia to faktu, że o każdym takim przypadku informujemy policję i sprawca musi liczyć się z odpowiedzialnością karną."
System Radio-Stop przez swój sygnał pozwala w jego obrębie na zatrzymanie wszystkich pociągów, w propagacji fal radiowych odpowiedniego kanału, który odpowiada za daną linię.
Automatyczne hamowanie dzieje się wtedy, gdy radiotelefon pokładowy jest podłączony do SHP. Jak informuje nakolei.pl nawet gdy nie ma tego podłączenia to maszynista, słysząc sygnał A 1 "Alarm", musi rozpocząć hamowanie. Cała procedura z sygnałem Alarm została ujęta w Dz.U.2015.360. Rozdział 14 - Sygnały alarmowe, § 108.
A 1 "Alarm": dwa białe światła migające na czole lokomotywy i jednocześnie jeden długi i trzy krótkie dźwięki dźwiękowego urządzenia ostrzegającego lokomotywy, powtarzane kilkakrotnie, jeden długi i trzy krótkie dźwięki syreny warsztatowej, dźwiękowego urządzenia ostrzegającego lokomotywy, trąbki, gwizdka lub dzwonka aparatu telefonicznego, powtarzane kilkakrotnie, przy czym przez pojęcie "dźwiękowego urządzenia ostrzegającego lokomotywy" należy rozumieć również sygnały dawane przez inne pojazdy wyposażone w urządzenia do dawania sygnałów dźwiękowych