Nowe wagony dla Wojska Polskiego. Kosztowały ponad 80 mln złotych
Pierwszy z ośmiu wagonów wojskowych zamówionych przez PKP Intercity opuścił linię produkcyjną w zakładach spółki H. Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych. Będzie wykorzystywany do przewozu żołnierzy Wojska Polskiego.
30 maja 2019 roku podpisano kontrakt o wartości 85,1 milionów złotych netto pomiędzy PKP Intercity a spółką Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych. Na mocy umowy, producent zobowiązał się do zbudowania ośmiu wagonów kolejowych, w tym dwóch przedziałowych i sześciu bezprzedziałowych. Kontrakt podpisano prawie pół roku po zgłoszeniu oferty.
Wagony mają zostać dopuszczone do użytku także poza terenem Polski, w Czechach, Rumunii, Słowacji oraz na Węgrzech. Według nieoficjalnych informacji, mają być zdolne do eksploatacji z prędkością nawet 200 km/h. Zgodnie z umową, do końca tego roku mają zostać dostarczone cztery wagony, a pozostałe rok później. Konserwacją oraz transportem wagonów zajmie się PKP Intercity, a używać ich będzie Wojsko Polskie.
Pierwszy z wagonów (175A3) zjechał już z linii produkcyjnej poznańskiego producenta. Został uchwycony na zdjęciach przez fotografa i miłośnika kolei, Łukasza Piotrowskiego. Więcej fotografii możecie znaleźć na jego stronie facebookowej.
Entuzjaści kolei mocno krytykują nowe wagony dla wojska. Jeden z internautów zwrócił uwagę na ekrany umieszczone na drzwiach. Czy rzeczywiście są potrzebne w wojskowych wagonach? Kolejnym, według niektórych niepotrzebnym wydatkiem są szczelne przejścia międzywagonowe, które ograniczają hałas.