Niespokojnie w Zatoce Perskiej. Iran chciał zabrać jednostkę USA

Stany Zjednoczone zapobiegły próbie przechwycenia przez Iran należącego do nich morskiego bezzałogowca Saildrone Explorer. Incydent, do którego doszło na wodach Zatoki Perskiej, został zarejestrowany na nagraniu.

Iran próbował ukraść amerykańską jednostkę
Iran próbował ukraść amerykańską jednostkę
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Cpl. DeAndre Dawkins, US Navy
Adam Gaafar

31.08.2022 | aktual.: 31.08.2022 18:43

Jak donoszą amerykańskie siły zbrojne, bezzałogowiec US Navy został prawie schwytany przez irańską marynarkę wojenną w nocy 30 sierpnia. Teheran zamierzał przechwycić jednostkę Saildrone Explorer za pomocą swojego okrętu wsparcia Shahid Baziar. Na miejsce przybyły okręt USS Thunderbolt oraz śmigłowiec MH-60S Sea Hawk. Ostatecznie Iran zrezygnował z przechwycenia bezzałogowca i odpłynął. Przyjrzyjmy się jednostce, która o mało nie padła łupem Teheranu. 

US Navy testuje jednostkę Saildrone Explorer 

Żaglowy morski bezzałogowiec Saildrone Explorer (znany również jako Sailor Explorer) jest dość nową jednostką w marynarce wojennej USA – jego testy rozpoczęły się w grudniu 2021 r. Próby mają na celu włączenie tej maszyny do 5. Floty US Navy. Jak czytamy na łamach serwisu Milmag.pl, bezzałogowiec jest wyposażony w rozwiązania sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego.

Producent, firma Saildrone, podkreśla, że jej bezzałogowe pojazdy powierzchniowe wykorzystują technologię napędu wiatrowego oraz są wyposażone w czujniki meteorologiczne i oceanograficzne, zasilane energią słoneczną. Sailor Explorer ma ok. 7 m długości, a jego wysokość to 4,8 m (wraz z żaglem). Maszyna osiąga prędkość w przedziale od 3 do 8 węzłów (ok. 5,5-15 km/h). Zdaniem producenta wytrzymałość tej konstrukcji wynosi powyżej roku.

Co ciekawe, bezzałogowiec powstał pierwotnie z myślą o prowadzeniu misji oceanograficznych, a więc jako maszyna cywilna. Z czasem konstrukcja przyciągnęła jednak uwagę amerykańskiej marynarki wojennej. Żagiel i kadłub bezzałogowca zostały wykonane z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym. Niektóre elementy maszyny zostały wykonane z innych materiałów odpornych na działanie wody morskiej. Pracę czujników pokładowych zapewniają zamontowane w jednostce panele słoneczne.

Adam Gaafar, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie