Niepokojące ruchy Rosjan. Na lotnisku pojawiło się kilka maszyn

"Rosja potajemnie umieściła na Krymie cztery samoloty MiG-31 oraz łącznie 10 maszyn Su-27 i Su-30" – czytamy na portalu BulgarianMilitary, który powołuje się na zdjęcia satelitarne opublikowane przez użytkownika MT Anderson na platformie X.

Samoloty MiG-31.
Samoloty MiG-31.
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2020 Anadolu Agency
Norbert Garbarek

20.10.2023 | aktual.: 17.01.2024 15:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na międzynarodowym lotnisku w Belbeku obok Sewastopola pojawiły się rosyjskie samoloty MiG-31. Okupowany przez Rosjan teren może być w najbliższym czasie bazą do nieznanych działań w obszarze Morza Czarnego i w Ukrainie.

Maszyny pojawiły się w bazie lotniczej w okolicach 15 października – z tego dnia bowiem pochodzą najnowsze zdjęcia satelitarne, które publikuje MT Anderson na X. Maszyny zostały rozmieszczone na otwartej przestrzeni, Rosjanie nie ukryli ich w hangarach – podaje BulgarianMilitary. Witać natomiast ustawione wokół płatowców tymczasowe barierki, których rolą ma być zabezpieczenie samolotów przed jakimikolwiek uszkodzeniami.

Poza MiG-ami-31, na lotnisku Belbek widać też łącznie 10 egzemplarzy Su-27 i Su-31, które Rosjanie próbują maskować siatkami i oponami. Choć identyfikacja konkretnego wariantu ciężkich myśliwców MiG-31 jest utrudniona z uwagi na jakość materiałów, pojawienie się maszyn w tym obszarze może mieć związek z nakazaniem armii Federacji Rosyjskiej stałej obserwacji obszaru nad Morzem Czarnym. Taką informację przekazał w środę 18 października prezydent Rosji Władimir Putin.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Myśliwce na lotnisku w Belbeku

Rosjanie zapowiadali, że nad morzem pojawią się samoloty MiG-31 uzbrojone w pociski dalekiego zasięgu Ch-47 Kindżał. W związku z tym można podejrzewać, że na płycie lotniska wylądowały maszyny w wariancie MiG-31K, które są przystosowane do przenoszenia tego typu amunicji.

  • Samoloty na lotnisku pod Sewastopolem.
  • Samoloty na lotnisku pod Sewastopolem.
[1/2] Samoloty na lotnisku pod Sewastopolem.Źródło zdjęć: © X | MT Anderson

Te konstrukcje są w stanie poruszać się z prędkością 2,8 Ma i realizują zadania na wysokości nawet 25 km. Jednocześnie MiG-i-31 mogą pokonać jednorazowo nawet 3 tys. km. Podkreślić należy jednak, że są to maszyny, których produkcję zakończono w latach 90. ubiegłego wieku, w związku z czym dziś Rosjanie – według szacunków – dysponują ok. 120 egzemplarzami MiG-31.

  • Samoloty na lotnisku pod Sewastopolem.
  • Samoloty na lotnisku pod Sewastopolem.
[1/2] Samoloty na lotnisku pod Sewastopolem.Źródło zdjęć: © X | MT Anderson

Zidentyfikowane w bazie lotniczej pozostałe samoloty to Su-27 i Su-30. Pierwszy z nich to jednomiejscowy samolot przechwytujący, który rozpędza się do prędkości maksymalnej 2,3 Ma i pracuje na maksymalnym pułapie 19 km. Jest zdolny do pokonania ponad 3,5 tys. km, a ponadto może przenosić rakiety R-60/73/27.

Su-30 (określany jako Flanker-C) to natomiast wielozadaniowy samolot bojowy, który powstał na bazie wspomnianego wcześniej Su-27. Wyprodukowano łącznie ok. 600 egzemplarzy tej maszyny. Maksymalna prędkość Su-30 to ok. 1,8 Ma i zdolność do operowania na pułapie 17,5 km.

Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski