Nie widziano jej od dawna. To niespotykana broń Ukraińców
W sieci pojawiło się nagranie przedstawiające Ukraińców strzelających z holowanego systemu artyleryjskiego 2B16 Nona-K. Wyjaśniamy możliwości tej rzadkiej na froncie broni.
27.11.2023 | aktual.: 27.11.2023 18:01
Film z udziałem unikalnej broni Ukraińców przygotowała 92. Brygada im. Iwana Sirka. Żołnierze wyjaśniają, że system Nona-K służy im do ataków prowadzonych przeciwko wojskom agresora w niewielkich formacjach. Co jednak wyróżnia tę broń, to fakt, że od początku inwazji Rosji na Ukrainę Kijów dysponował tylko dwoma systemami Nona-K – podaje Defense Express.
W trakcie walk Ukraińcy mogli przejąć z rąk Rosjan do ośmiu tego typu artylerii holowanych, co oznacza, że w służbie pozostaje maksymalnie tylko 10 egzemplarzy rzeczonej broni. Ponadto ostatnie materiały przedstawiające użycie Nona-K na froncie pochodzi jeszcze z maja 2022 r. Od czasu ostatniego potwierdzonego użycia tego typu artylerii w Ukrainie minęło więc ok. 1,5 roku.
2B16 Nona-K w Ukrainie
Z holowanej artylerii 2B16 korzystają nie tylko wojska ukraińskie, ale przede wszystkim rosyjskie, które zgodnie z raportem Military Balance 2023 dysponują ok. 80 egzemplarzami Nona-K.
Broń została skonstruowana, aby atakować przede wszystkim piechotę wroga i sprzęt wspierający desant (lekko opancerzone pojazdy). Nona-K bazuje na podwoziu wozu bojowego BMD-1 i jest holowanym wariantem moździerza samobieżnego 2S9 Nona-S. Generalnie 2B16 może razić cele oddalone o ok. 9 km (w zależności od użytej amunicji). Szybkostrzelność określa się natomiast na maksymalnie 10 strzałów na minutę.
Standardowe pociski wykorzystywane przez tę artylerię holowaną to:
- odłamkowo-burzące (HE-FRAG) kal. 120 mm;
- przeciwpancerne odłamkowo-burzące (HEAT);
- bomby moździerzowe kal. 120 mm.
Wśród tych ostatnich, najczęściej wystrzeliwane są OF-843B, OF-34 i OF-38, oświetlające S-843 lub zapalające 3Z2 i dymne 3D5. Osiągają donośność powyżej 7 km.
Portal Army Guide wyjaśnia, że Nona-K jest zwykle holowana przez lekką ciężarówkę GAZ-66 z napędem 4x4 – w przypadku transportowania na płaskich nawierzchniach – lub lekki wóz UAZ-469 podczas holowania na krótkich i bardziej wymagających obszarach. 2B16 waży ok. 1,2 t, natomiast do obsługi wymaga pięcioosobowej załogi.
Norbert Garbarek, dziennikarz Wirtualnej Polski