Naukowcy zaskoczeni: woda na egzoplanetach występuje rzadziej, niż sądzono

Naukowcy zaskoczeni: woda na egzoplanetach występuje rzadziej, niż sądzono

Naukowcy zaskoczeni: woda na egzoplanetach występuje rzadziej, niż sądzono
Źródło zdjęć: © Pixabay.com
Oskar Ziomek
14.12.2019 08:06, aktualizacja: 14.12.2019 08:28

W sieci zawrzało po opublikowaniu nowych badań dotyczących egzoplanet. Jak zauważyli naukowcy z Uniwersytetu Cambridge, woda występuje na nich dużo rzadziej, niż wcześniej zakładano. Obserwacja jest wynikiem aż pięcioletniej analizy składu chemicznego atmosfer planet poza Układem Słonecznym.

Sposób myślenia o egzoplanetach może się zmienić po opublikowaniu wyników badań, w ramach których analizowano właściwości chemiczne i termiczne 19 egzoplanet. Pod uwagę wzięto egzoplanety różnych rozmiarów, począwszy od takich, które mają około 10 mas Ziemi, kończąc na tych, które mają nawet 600 razy większą masę.

Wyniki badań okazały się wyjątkowo ciekawe. Choć większość analizowanych pierwiastków znaleziono na nich w oczekiwanych ilościach, woda okazała się występować na egzoplanetach dużo rzadziej, niż wcześniej zakładano. O szczegółach można przeczytać w serwisie ScienceDaily.

Jak dowiadujemy się z udostępnionego opisu, do badań wykorzystane zostały dane z naziemnych i kosmicznych teleskopów, w tym Teleskopu Hubble'a. Choć największa uwaga przykładana jest do przełomowej informacji dotyczącej ilości wody na egzoplanetach, warto także zauważyć, że już samo przeprowadzenie tego typu analizy jest imponujące – do teraz nie udało się to w przypadku niektórych planet z Układu Słonecznego, w tym Jowisza.