Qaqwqwrqw

Naukowcy zamienili raka piersi w tłuszcz

Naukowcom z Uniwersytetu w Bazylei udało się zmusić komórki złośliwego raka piersi do przekształcenia się w komórki tłuszczowe. To może być ważny moment w zwiększeniu skuteczności leczenia niektórych nowotworów.
Odkrycie naukowców przybliża nas do pokonania raka
Odkrycie naukowców przybliża nas do pokonania raka (iStock.com)
Qaqwqwrqw

Aby udało się to osiągnąć, zespół naukowców postanowił wykorzystać "szlak", którym komórki nowotworu rozprzestrzeniają się po całym organizmie.

Czytaj też: Genetyczny lek na raka. Chińczycy testują go już na ludziach

Kiedy skaleczymy się, np. w palec, komórki nabłonka tracą swoją standardową formę i stają się bardziej "płynne" – są wtedy pewnym rodzajem komórki macierzystej (którą nazywa się mezenchymem), a później znów ewoluują w komórkę właściwą dla swojego miejsca.

Qaqwqwrqw

Proces ten nazywany jest przejściem nabłonkowo-mezenchymalnym (EMT) i od pewnego czasu wiadomo, że rak może wykorzystywać to i odwrotne przejście (zwane MET) aby rozprzestrzeniać się po całym organizmie.

Połączenie leków

Naukowcy podali myszom, na których wykonywali badania, dwa leki - rozyglitazon, czyli lek na cukrzycę i trametynib, stosowany w leczeniu nowotworów. Dzięki tej mieszance, kiedy wszczepiony złośliwy nowotwór raka piersi próbował się rozprzestrzenić w inne miejsca, poprzez przejście EMT, przemienił się w komórki tłuszczowe. Proces ten nazywa się adipogenezą.

Qaqwqwrqw

Niestety nie każdy rodzaj komórek nowotworowych, które zostały poddane testom, przemieniły się całkowicie w tłuszcz. Jednak te komórki, które uległy temu procesowi, nie wróciły do swojej poprzedniej formy.

Jak mówią badacze, w przyszłości ta nowa metoda leczenia może zostać użyta w połączeniu z konwencjonalną chemioterapią. Dzięki temu będzie ją można wykorzystać w walce z innymi rodzajami nowotworów.

Czytaj też: 33-latek z 900 operacjami na koncie. Jego ręce sterują superdokładnym robotem