Naukowcy odkryli najstarszy ręcznie wykonany sznurek. Nie jest dziełem homo sapiens

Źródło zdjęć: © East News | MONKPRESS
Karolina Modzelewska
15.04.2020 10:32, aktualizacja: 15.04.2020 12:31

Najnowsze odkrycia archeologiczne dowodzą, że neandertalczycy wytwarzali i wykorzystywali sznurki z różnych włókien na długo przed gatunkiem homo sapiens, czyli człowiekiem rozumnym. To kolejny dowód, że byli mądrzejsi, niż myśleliśmy.

Naukowcy odkryli fragment sznurka o długości 6,2 milimetra, który datuje się na około 41 000 – 52 000 lat. Jest nieco starszy od wcześniej znalezionego "rekordzisty" z Izraela, czyli fragmentu sprzed 19 000 lat. Według badaczy mógł być uchwytem krzemiennego narzędzia lub częścią torby do przechowywania narzędzi.

Niedocenieni neandertalczycy

Odkrycia dokonano w jednej z francuskich jaskiń, dawniej pełniącej funkcję neandertalskiej osady. Znalezisko wskazuje, że gatunek był mądrzejszy i bardziej wprawiony w rzemiośle niż powszechnie uważano.

"Zrozumienie i zastosowanie skręconych włókien wymaga wykorzystania złożonej wieloskładnikowej technologii, a także matematycznego rozumienia par, zbiorów i liczb" – piszą naukowcy w artykule opublikowanym na łamach "Scientific Reports".

Znaleziony fragment sznurka to nie jedyny dowód na to, że neandertalczycy byli mądrzejsi niż sądziliśmy. Wcześniej badacze natrafili m.in. na smołę z kory brzozy, szkatułkę i korale wykonane z muszli.

Wiedza na temat drzew i matematyki

W trakcie analizy znalezionego sznurka zastosowano zaawansowane techniki spektroskopowe i mikroskopowe. Dzięki nim ustalono, skąd pochodziły wykorzystane w nim włókna. Najprawdopodobniej zostały pozyskane z kory drzew, które nie kwitną np. drzew iglastych.

Zdaniem naukowców wciąż słabo rozumiemy neandertalczyków, ponieważ część z wykorzystywanych przez nich narzędzi, wykonanych z łatwo psujących się materiałów, uległa zniszczeniu, zanim została odkryta.

Gdyby neandertalczycy faktycznie byli w stanie zrobić sznurek, musieliby posiadać wiedzę o wzroście i sezonowości drzew, z których pobierano włókna, a także podstawową wiedzę na temat liczenia. Liczenie jest niezbędne do skręcania i wiązania włókien przędzy.