Naukowcy badają owady, które skutecznie wykrywają materiały wybuchowe

Źródło zdjęć: © Youtube.com | HEC Science & Technology
Karolina Modzelewska
21.05.2020 14:58, aktualizacja: 22.05.2020 19:41

Naukowcy, którzy otrzymali fundusze od marynarki wojennej USA, w zeszłym tygodniu ujawnili, że są w stanie programować owady tak, aby wyczuwały różne zapachy, w tym zapach materiałów wybuchowych.

Wyniki nietypowych badań zostały opublikowane na łamach BioRxiv. Wynika z nich, że owady były wykorzystywane do wykrywania gazów uwalnianych przez takie substancje jak azotan amonu (często stosowany przez terrorystów do robienia bomb), a także wojskowe materiały wybuchowe TNT i RDX.

W badaniach naukowcy wykorzystali koniki polne, czyli owady prostoskrzydłowe z rodziny szarańczowatych. Wybrano je, ponieważ ich czułki są wypełnione blisko 50 tys. neuronów węchowych. Koniki polne są też wytrzymałe i mogą przenosić spore ładunki.

Owady zostały wyposażone w lekkie "plecaki" z czujnikami zdolnymi do rejestrowania informacji i ich bezprzewodowego przesyłania do komputerowej bazy. Koniki polne miały styczność z pięcioma różnymi materiałami wybuchowymi.

Do ich mózgów wszczepiono elektrody, aby przeanalizować ich aktywność neuronową w pobliżu wybranych substancji. Okazało się, że część z nich aktywuje się w przypadku wykrycia materiałów wybuchowych. Mózgi koników polnych z powodzeniem wykrywały materiały wybuchowe przez siedem godzin od operacji, do czasu aż owady zmęczyły się i po prostu umierały.

Wyniki badań, finansowanych przez marynarkę wojenną USA mogą w przyszłości pozwolić na zastąpienie psów, które są obecnie wykorzystywane do wykrywania materiałów wybuchowych.