Nasza-Klasa - 4 lata na rynku. Oto historia
11 listopada 2006 w zadebiutował portal nasza-klasa.pl. W ciągu 4 lat, strona dla dawnych znajomych ze szkoły nieustannie się zmieniała. Dziś z nk.pl korzysta niemal 14 milionów osób, a serwis spełnia rolę platformy komunikacji.
15.11.2010 | aktual.: 15.11.2010 11:37
*Początki *
Pierwsze narzędzia dostępne w serwisie były bardzo proste - odpowiadały jednak na potrzeby internautów. Użytkownik mógł założyć swój profil, wgrać zdjęcie, dopisać się do swojej klasy, dodać innych do grona swoich znajomych oraz oczywiście korespondować. Strona szybko stała się fenomenem - na początku rodzimego Wrocławia, niedługo potem całego kraju. Autorzy serwisu zakładali, że będzie on służył przede wszystkim osobom takim jak oni: młodym, szukającym kontaktów z niektórymi kolegami ze szkoły średniej w kilka lat po zdaniu matury. Tymczasem, bardzo szybko okazało się, że równie często internauci chcieli odnowić kontakty ze znajomymi jeszcze z podstawówki. W trzecim kwartale 200. roku w serwis zainwestował European Founders, a po roku funkcjonowania strony jego pomysłodawca, Maciej Popowicz, otrzymał tytuł Człowieka Roku Polskiego Internetu.
*Od start-up'u do stabilnego biznesu *
Ważnym rokiem dla NK był 2008. Duże zainteresowanie zaowocowało pojawieniem się kolejnych inwestorów. Wkład Forticomu umożliwił portalowi stabilny rozwój, spółka otworzyła swoje biura w Warszawie i Krakowie. Portal zaczął oferować m.in.: śledzenie aktywności znajomych (także poprzez "Powiadomienia"), przesyłanie prezentów i okolicznościowych kartek, polecanie kontentu innym, grupowanie i ocenianie zdjęć, a także pierwsze opcje mobilne (dodawanie zdjęć z komórek). 2008 rok to również współpraca z Allegro, dzięki której aukcje Użytkowników pojawiły się również w portalu społecznościowym. Sukces NK został doceniony, serwis został dwukrotnym laureatem Impactora.
Fakty, których nie znałeś, czyli 4 lata NK w statystykach
Dodane zdjęcia: 639.169.600
Komentarze do zdjęć: 2.273.488.168
Znajomości: 1.522.164.031
Wpisy na Śledziku: 85.912.444
Komentarze na Śledzku: 18.733.740
Komentarze do profili: 1.951.888.384
Od serwisu społecznościowego do platformy komunikacji
- rok to dla NK czas pracy nad rozwojem produktowym, a także starania o to, by polscy internauci byli bezpieczniejsi. Prezes NK podpisuje porozumienie w sprawie ochrony nieletnich Użytkowników sieci pod egidą Komisji Europejskiej, której efektem są projekty zebrane w zakładce "Bezpieczeństwo". W serwisie częściej pojawiają się również akcje specjalne, zarówno komercyjne, jak i społeczne (np. finał WOŚP). Ponadto, portal wprowadza własną walutę - Eurogąbki (EGB) - dzięki którym Użytkownicy mogą w łatwy sposób dokonywać mikropłatności w NK.
Druga połowa roku to premiery produktów, które umożliwiły Użytkownikom wymianę informacji w czasie rzeczywistym i przybliżyły serwis do statusu wielopoziomowej platformy komunikacji. Mikroblog Śledzik pozwala na podzielenie się linkiem lub krótką wiadomością z wszystkimi zainteresowanymi, zaś komunikator NKtalk umożliwia chatowanie online z wybranym znajomym.
NK w komórkach, Grupy, Gry
2010 rok to czas kolejnych premier produktowych, osiągnięcie liczby niemal 14 milionów Użytkowników, zmiana nazwy portalu do nk.pl, a także reorganizacja struktury firmy. NK była jedną z najpopularniejszych polskich stron odwiedzanych przez komórki, jednak wersja serwisu dla przeglądarek www nie mogła być komfortowo przeglądana w telefonie. Dlatego Nasza Klasa przygotowała mobilne wersje serwisu, które umożliwiają korzystanie z niemal wszystkich jego funkcji właśnie przez komórki. Obecnie mobilna NK jest odwiedzana przez około 300 tysięcy użytkowników. Kolejną innowacją są Grupy, które umożliwiają Użytkownikom tworzenie wirtualnych społeczności opartych o wspólne idee, hobby, zainteresowania. Grupy umożliwiają wielopoziomową komunikacje, w tym wymianę informacji przez mikrobloga, tworzenie wspólnych galerii zdjęć, a także dyskusje na forum.