NASA zaobserwowała zmiany na Słońcu. Czegoś takiego jeszcze nie było [Wideo]

NASA zaobserwowała zmiany na Słońcu. Czegoś takiego jeszcze nie było [Wideo]

NASA zaobserwowała zmiany na Słońcu. Czegoś takiego jeszcze nie było [Wideo]
Źródło zdjęć: © Pixabay.com | piaxabay.com
18.12.2019 09:31

Obserwatorium Dynamiki Słonecznej NASA zaobserwowało eksplozję magnetyczną, jakiej nigdy wcześniej nie widziano. Zdjęcia i wizualizacja zjawiska zostały zaprezentowane na wideo.

Naukowcy widzieli już wyjątkowe zjawiska zachodzące w polu magnetycznym Słońca, znane jako połączenie magnetyczne. Jednak nigdy wcześniej tego typu zjawisko nie było wywoływane przez wybuch materii z powierzchni Słońca.

Te obserwacje są dowodem potwierdzającym teorię, której próbują dowieść badacze od ponad dziesięciu lat. Dane pomogą lepiej zrozumieć, co dzieje się w atmosferze Słońca, co z kolei pozwoli lepiej przewidywać pogodę kosmiczną. Badania mogą również prowadzić do przełomów w kontrolowanych eksperymentach syntezy jądrowej i plazmy laboratoryjnej.

- To była pierwsza taka obserwacja ponownego połączenia magnetycznego - powiedział Abhishek Srivastava, naukowiec zajmujący się energią słoneczną w Indian Institute of Technology (BHU) w Varanasi w Indiach. - Może to być bardzo przydatne do zrozumienia innych zjawisk zachodzących np. w magnetosferze ziemskiej czy innych namagnesowanych źródłach plazmy, także w warunkach laboratoryjnych.

Wcześniej obserwowano już magnetyczne połączenie znane, jako "spontaniczne", które zachodzi zarówno na Słońcu, jak i na Ziemi. Jednak zjawisko określane jako "wymuszone połączenie" zostało zauważone po raz pierwszy. Nowe obserwacje zostały opublikowane w czasopiśmie "Astrophysical Journal", a wizualizację zjawiska można zobaczyć na poniższym wideo:

Chociaż linie pola magnetycznego są niewidoczne, to zjawisko na Słońcu można było zaobserwować, dzięki NASA Solar Dynamics Observatory, czyli SDO. Obserwacje pozwoliły naukowcom po raz pierwszy bezpośrednio zobaczyć zdarzenie "wymuszonego ponownego połączenia" w koronie słonecznej - najwyższej warstwie atmosferycznej Słońca. W serii zdjęć wykonanych w ciągu godziny widać, jak wypukła korona wraca do fotosfery.

Naukowcy przyjrzeli się wielu długościom fal ultrafioletowych, aby obliczyć temperaturę plazmy podczas i po zdarzeniu ponownego połączenia. Dane pokazały, że po całym zdarzeniu temperatura była znacznie wyższa, co oznacza, że "wymuszone ponowne połączenie" jest jednym ze sposobów na ogrzanie plazmy i do tego zdaje się być bardzo efektywne.

Zrozumienie, w jaki sposób można wymusić ponowne połączenie magnetyczne w kontrolowany sposób, może mieć znaczący wpływ na pracę fizyków próbujących odtworzyć to zjawisko w laboratorium. Będzie to miało znaczący wpływ na wiele badań nad plazmą czy syntezą jądrową.