Naukowcy stworzyli zimną plazmę. Jest chłodniejsza od przestrzeni kosmicznej

Naukowcy stworzyli zimną plazmę. Jest chłodniejsza od przestrzeni kosmicznej

Naukowcy stworzyli zimną plazmę. Jest chłodniejsza od przestrzeni kosmicznej
Źródło zdjęć: © Youtube.com | Rice University
Arkadiusz Stando
15.01.2019 10:17, aktualizacja: 16.01.2019 09:11

Naukowcy stworzyli plazmę znacznie chłodniejszą od przestrzeni kosmicznej. To odkrycie otwiera naukowcom drzwi do badań kontrolowanej syntezy jądrowej. Co ciekawe, wykorzystali do tego laser, który teoretycznie kojarzymy z ogrzewaniem materii.

Zazwyczaj lasery kojarzymy z rozgrzewaniem, a nawet paleniem czy stapianiem przedmiotów. Ale to tylko skojarzenia pochodzące z filmów sci-fi. Fizycy z Rice University schłodzili gorącą plazmę za pomocą chłodzenia laserowego. Wykorzystali do tego szereg urządzeń - 10 laserów o różnych długościach fali, których zadaniem było zarówno ogrzewanie jak i schłodzenie plazmy.

Najpierw za pomocą laserów odparowano metal. Następnie gaz przekształcono w plazmę, którą wprowadzono w stan szybkiego rozprężania i sprężania się za pomocą innego lasera. Ostatni impuls lasera powodował ochłodzenie plazmy, do temperatury zaledwie 50 milikelwinów.

Schładzanie neutralnej plazmy może doprowadzić do wielu przełomowych odkryć. Jednym z nich może być wykorzystanie skontrolowanej reakcji jądrowej do wytwarzania energii. Schłodzona plazma może pozwolić także poznawać środowiska ekstremalne, takie jak wnętrza białych karłów. W tym celu, naukowcy będą prowadzić dalsze eksperymenty, aby jeszcze bardziej schłodzić plazmę.