ycipk-3q2pjs

NASA wykryła wybuch w kosmosie o energii większej niż wytwarza Słońce w ciągu 10 dni

Naukowcy NASA zaobserwowali rekordowy rozbłysk promieniowania rentgenowskiego. Był on wynikiem potężnej kosmicznej eksplozji, która w ciągu 20 sekund uwolniła tyle samo energii, co Słońce w ciągu 10 dni.
Potężny wybuch w kosmosie. Naukowcy przyznają, że "to wyjątkowe odkrycie"
Potężny wybuch w kosmosie. Naukowcy przyznają, że "to wyjątkowe odkrycie" (Wikimedia Commons CC BY, Fot: NASA)
ycipk-3q2pjs

Do tego potężnego wybuchu doszło do niego na powierzchni gwiazdy neutronowej, która wytwarza bardzo silne pola magnetyczne - tzw. pulsara. Tego typu gwiazdy często porównywane są do kosmicznej latarni morskiej, ponieważ regularnie wystrzeliwują silne wiązki promieniowania ze swoich biegunów.

Zjawisko, które zaobserwowali naukowcy nazywane jest rozbłyskiem rentgenowskim typu I i występują w warstwach powierzchniowych gwiazd neutronowych, które gromadzą wodór i/lub hel z gwiazdy towarzyszącej.

ycipk-3q2pjs

Pulsar, o którym mowa w badaniu to SAX J1808.4-3658 (w skrócie J1808). Znajduje się ok. 11 tys. lat świetlnych od Ziemi i może być obserwowany z gwiazdozbiorze Strzelca. Drugim ciałem układu jest brązowy karzeł. J1808 wyróżnia prędkość, z jaką obraca, wykonując 401 obrotów na sekundę.