NASA pomyślnie przetestowała X-59. Naddźwiękowy samolot bez gromu dźwiękowego

NASA kontynuuje prace nad X-59, nowym eksperymentalnym samolotem naddźwiękowym, którego celem jest redukcja gromu dźwiękowego. Dzięki unikalnej konstrukcji Quiet SuperSonic Technology (QueSST) samolot X-59 może być znacznie cichszy od dotychczasowych maszyn.

NASA pomyślnie przetestowała X-59. Naddźwiękowy samolot bez gromu dźwiękowegoNASA
Konrad Siwik
23

Inżynierowie z NASA wprowadzili do naddźwiękowego tunelu aerodynamicznego model samolotu X-59 w pomniejszonej skali. Celem testu przeprowadzonego w centrum badawczym Glenn było zaprezentowanie agencji, że technologia redukcji gromu dźwiękowego faktycznie działa.

Model X-59 w naddźwiękowym tunelu aerodynamicznym NASA Glenn.
Model X-59 w naddźwiękowym tunelu aerodynamicznym NASA Glenn. © NASA

Pomniejszony model X-59 był poddawany tygodniowym testom w tunelu, podczas których wytwarzał fale uderzeniowe. Te były rejestrowane przez specjalne kamery zamontowane na zewnątrz sekcji testowej oraz przez unikalny układ czujników wewnątrz.

Wyniki pomiarów fali uderzeniowej były zgodne z przewidywaniami naukowców i wcześniej przeprowadzoną symulacją komputerową. "Za pomocą X-59 chcemy zademonstrować, że możemy zredukować irytujące gromy dźwiękowe do czegoś znacznie cichszego, określanego jako 'uderzenia dźwiękowe'" – powiedział John Wolter, główny badacz zajmujący się samolotem.

"Test dowiódł, że nie tylko mamy cichszą konstrukcję samolotów, ale również dysponujemy dokładnymi narzędziami potrzebnymi do przewidywania hałasu przyszłych samolotów" – dodał badacz.

Pełnowymiarowy X-59 jest obecnie konstruowany przez NASA i Lockheed Martin w ośrodku Skunk Works w Kalifornii. Inżynierowie zamierzają rozpocząć wstępne testy cichego naddźwiękowego samolotu pod koniec 2022 roku.

Wybrane dla Ciebie

Powstał droid inspirowany "Gwiezdnymi wojnami". Potrafi się komunikować
Powstał droid inspirowany "Gwiezdnymi wojnami". Potrafi się komunikować
F-35 zagrożone. Pilot musiał ratować się unikami przed rakietą Huti
F-35 zagrożone. Pilot musiał ratować się unikami przed rakietą Huti
Banany zagrożone. Niektóre odmiany nie przetrwają przez zmiany klimatu
Banany zagrożone. Niektóre odmiany nie przetrwają przez zmiany klimatu
Manewry NATO Formidable Shield 2025. Testy systemu przeciwlotniczego NOMADS
Manewry NATO Formidable Shield 2025. Testy systemu przeciwlotniczego NOMADS
Latające cysterny mogą szybować 100 lat. Są kluczowe dla US Air Force
Latające cysterny mogą szybować 100 lat. Są kluczowe dla US Air Force
Ukraińskie Siły Specjalne zniszczyły rzadki system Uragan-1
Ukraińskie Siły Specjalne zniszczyły rzadki system Uragan-1
W 10 sekund wykryją zaburzenia psychiczne. Rewolucyjna metoda AI
W 10 sekund wykryją zaburzenia psychiczne. Rewolucyjna metoda AI
Zamówili niemal setkę F‑35. Chcieliby zrezygnować, ale już nie mogą
Zamówili niemal setkę F‑35. Chcieliby zrezygnować, ale już nie mogą
Co to jest? Każdy z nas "promienieje" tajemniczą aurą
Co to jest? Każdy z nas "promienieje" tajemniczą aurą
Ukraińcy muszą chować czołgi. "Większość czasu w stodołach"
Ukraińcy muszą chować czołgi. "Większość czasu w stodołach"
Pomoc z drugiego końca świata. Obiecane pojazdy już w Ukrainie
Pomoc z drugiego końca świata. Obiecane pojazdy już w Ukrainie
Pentagon inwestuje w AI. Czas wykrywania celów skrócony o 80 proc.
Pentagon inwestuje w AI. Czas wykrywania celów skrócony o 80 proc.