NASA pomyślnie przetestowała X‑59. Naddźwiękowy samolot bez gromu dźwiękowego
NASA kontynuuje prace nad X-59, nowym eksperymentalnym samolotem naddźwiękowym, którego celem jest redukcja gromu dźwiękowego. Dzięki unikalnej konstrukcji Quiet SuperSonic Technology (QueSST) samolot X-59 może być znacznie cichszy od dotychczasowych maszyn.
Inżynierowie z NASA wprowadzili do naddźwiękowego tunelu aerodynamicznego model samolotu X-59 w pomniejszonej skali. Celem testu przeprowadzonego w centrum badawczym Glenn było zaprezentowanie agencji, że technologia redukcji gromu dźwiękowego faktycznie działa.
Pomniejszony model X-59 był poddawany tygodniowym testom w tunelu, podczas których wytwarzał fale uderzeniowe. Te były rejestrowane przez specjalne kamery zamontowane na zewnątrz sekcji testowej oraz przez unikalny układ czujników wewnątrz.
Wyniki pomiarów fali uderzeniowej były zgodne z przewidywaniami naukowców i wcześniej przeprowadzoną symulacją komputerową. "Za pomocą X-59 chcemy zademonstrować, że możemy zredukować irytujące gromy dźwiękowe do czegoś znacznie cichszego, określanego jako 'uderzenia dźwiękowe'" – powiedział John Wolter, główny badacz zajmujący się samolotem.
"Test dowiódł, że nie tylko mamy cichszą konstrukcję samolotów, ale również dysponujemy dokładnymi narzędziami potrzebnymi do przewidywania hałasu przyszłych samolotów" – dodał badacz.
Pełnowymiarowy X-59 jest obecnie konstruowany przez NASA i Lockheed Martin w ośrodku Skunk Works w Kalifornii. Inżynierowie zamierzają rozpocząć wstępne testy cichego naddźwiękowego samolotu pod koniec 2022 roku.