NASA prezentuje silnik do samolotu X-59. Maszyna ma latać z prędkością 1600 km/h

NASA zaprezentowała wygląd nowego silnika odrzutowego do samolotu X-59. Następca Concorde'a ma latać na wysokościach rzędu 17 kilometrów nad poziomem morza z prędkością przekraczającą barierę dźwięku. Maszyna wzniesie się w powietrze w 2021 roku.

NASA prezentuje silnik do samolotu X-59. Maszyna ma latać z prędkością 1600 km/h
Źródło zdjęć: © NASA
131

NASA pokazała wygląd silnika F414-GE-100, który pozwoli samolotowi X-59 przekroczyć prędkość dźwięku. Nowy model został wykonany na specjalne zamówienie z myślą o cichych i niezwykle szybkich lotach po całym świecie. Jego twórcą jest firma General Electric, która właśnie dostarczyła napęd do ośrodka testowego NASA Armstrong Flight Research Center w Edwards w Kalifornii.

Silnik, który jest zmodyfikowaną wersją napędu F414-GE-39E, mierzy blisko cztery metry długości i waży 10 ton. Początkowo NASA nie zakładała tworzenia nowego silnika, a wykorzystanie istniejącego już modułu GE F404, używanego między innymi w myśliwcach F/A-18.

- Przyjmowanie dostawy silnika od General Electric to kolejny ekscytujący moment i ogromny kamień milowy w budowie X-59. Z niecierpliwością czekamy na widok tego wielkiego płomienia wydobywającego się z tyłu samolotu, gdy ten wystartuje po raz pierwszy - mówi Raymond Castner z NASA.

Zobacz też: NASA: Pierwsze takie zdjęcia księżyca Jowisza. Europa na niezwykle szczegółowym zbliżeniu

Według planów NASA pojazd X-59 ma latać na wysokościach 17 kilometrów oraz osiągać prędkość 1600 km/h. Maszyna ma być gotowa do pierwszych testów już w połowie 2021 roku. Agencja podczas lotów nad miastami będzie sprawdzać, czy w chwili przekraczania bariery dźwięku, powstający grom dźwiękowy będzie łagodniejszy od tego, który ma miejsce w obecnie latających samolotach naddźwiękowych - głównie maszynach wojskowych.

Opinie mieszkańców na temat opracowanej technologii zostaną przekazane przez NASA do organów regulacyjnych, które to wydadzą zgodę na loty pojazdu X-59.

Za budowę samolotu odpowiedzialny jest amerykański koncern Lockheed Martin. Firma otrzymała od NASA niecałe 250 milionów dolarów na realizację projektu.

Wybrane dla Ciebie

Zrezygnowali ze sprzętu Rosjan. Wybrali Zachód, a teraz krytykują
Zrezygnowali ze sprzętu Rosjan. Wybrali Zachód, a teraz krytykują
Był dwa razy większy. Co się stało z Jowiszem?
Był dwa razy większy. Co się stało z Jowiszem?
Nawet 500 dronów dziennie. Ukrainiec o rosyjskich atakach
Nawet 500 dronów dziennie. Ukrainiec o rosyjskich atakach
Finlandia prezentuje super pocisk. To rewolucja artyleryjska
Finlandia prezentuje super pocisk. To rewolucja artyleryjska
Problem brytyjskich lotniskowców. Bez AWACS-ów ich możliwości są ograniczone
Problem brytyjskich lotniskowców. Bez AWACS-ów ich możliwości są ograniczone
Drony za eliminację wroga. Ukraińska armia wprowadza system punktowy
Drony za eliminację wroga. Ukraińska armia wprowadza system punktowy
Dostosowują sprzęt do walk. Ekspert: utrzymanie staje się sztuką
Dostosowują sprzęt do walk. Ekspert: utrzymanie staje się sztuką
500 tys. dronów rocznie. Chcą zawstydzić całą Europę
500 tys. dronów rocznie. Chcą zawstydzić całą Europę
Dziwny trend u kapucynek z wyspy Jicarón. Z nudy porywają młode wyjce
Dziwny trend u kapucynek z wyspy Jicarón. Z nudy porywają młode wyjce
Rosja modernizuje flotę bombowców. Koszt to 316 mln dolarów
Rosja modernizuje flotę bombowców. Koszt to 316 mln dolarów
Polskie baterie Patriot. Chcemy kupić do nich setki pocisków
Polskie baterie Patriot. Chcemy kupić do nich setki pocisków
Amerykańska obecność wojskowa w Europie. Bez USA wydamy bilion dolarów
Amerykańska obecność wojskowa w Europie. Bez USA wydamy bilion dolarów