Chiny wyprzedzą świat o 30 lat? Wszystko przez ten tunel
Han Guilai, profesor fizyki z Chińskiej Akademii Nauk, przedstawił nowe informacje dotyczące tunelu aerodynamicznego do testowania konstrukcji hipersonicznych. Zdaniem naukowca tunel, który ma powstać w Pekinie, postawiłby Chiny "około 20 do 30 lat przed Zachodem".
Tunel aerodynamiczny JF-22 pozwoli symulować loty z prędkością Mach 30, czyli ok. 10 km na sekundę. Dla porównania, rosyjski pocisk Ch-47M2 Kindżał ma według Kremla osiągać perskość Mach 10, a rozwijane obecnie przez Moskwę Cyrkony – rakiety napędzane silnikiem strumieniowym z naddźwiękową komorą spalania – osiągają ok. Mach 9.
Chiny wyprzedzą Zachód o 30 lat?
Nowe informacje na temat tunelu JF-22 zostały przedstawione w ubiegłym tygodniu przez prof. Hana Guilai z Chińskiej Akademii Nauk. Podczas wykładu online naukowiec stwierdził, że możliwości tej konstrukcji, w połączeniu z możliwościami badawczymi istniejących obiektów w Chinach, postawiłyby Pekin "około 20 do 30 lat przed Zachodem". Zdaniem fizyka przy prędkości Mach 30 powierzchnia samolotu w tunelu może się nagrzać do temperatury 10 tys. stopni Celsjusza .
JF-22 super high-speed wind tunnel will be completed in 2022
Według prof. Gulilali, JF-22 będzie miał moc wyjściową 15 gigawatów. Odnosząc się do warunków panujących w tunelu, naukowiec stwierdził: "To powietrze (w JF-22 – red.) nie jest już powietrzem, którym oddychamy. Latanie pojazdem, który będzie testowany, przypomina pływanie w błocie". Oficjalna data uruchomienia JF-22 nie została dotąd ujawniona, ale uważa się, że budowa konstrukcji może zakończyć się już w przyszłym roku.
Innym tunelem aerodynamicznym w Chinach jest JF-12, który osiąga ok. 20 proc. mocy wyjściowej JF-22. Serwis Interesting Engineering zwraca uwagę, że podobna konstrukcja znajduje się również w USA, ale jej możliwości są znacznie mniejsze niż deklarowana wydajność F-22.
Mowa o Hypersonic Tunnel Facility (HTF) w ośrodku testowym Neila Armstronga w Sandusky w stanie Ohio. Tunel, który został pierwotnie zbudowany w celu testowania dysz jądrowych rakiet termicznych, pozwala na symulowanie prędkości naddźwiękowych do Mach 7.