Statki, które przewożą inne statki. Największe maszyny na wodach
Kiedy trzeba przetransportować jednocześnie 30 statków (lub więcej) – każdy o wadze blisko 3 tysięcy ton – z pewnością potrzeba nie lada maszyny, która temu podoła. Zdawałoby się niemożliwe? Nie dla tych dwóch statków. To prawdziwe dzieła sztuki transportu wodnego.
22.05.2019 | aktual.: 27.05.2019 10:27
Blue Marlin jest w stanie udźwignąć aż 7. tysięcy ton (po modernizacji w 2003 roku). Oprócz standardowych ładunków cargo, wyróżnia się przede wszystkim tym, że również transportuje inne statki, platformy wiertnicze etc.
Kiedy amerykański niszczyciel USS Cole został unieruchomiony podczas zamachu terrorystycznego zorganizowanego przez Al-Kaidę w 2000 roku, marynarka Stanów Zjednoczonych szukała rozwiązania, w jaki sposób przetransportować okręt z Jemenu do Missisipi. Blue Marlin był najlepszym wyborem. A to przede wszystkim dzięki półzanurzalnej konstrukcji ciężarowca wpływnego.
Zdjęcie powyżej to najpopularniejsza fotografia Blue Marlin, na której widać barki o łącznej wadze 6. tysięcy ton transportowane z Korei do holenderskiego Rotterdamu, gdzie ich budowa zostanie dokończona. Niektóre zostały przeznaczone do transportu rzecznego, inne jako statki przybrzeżne.
Blue Marlin jest statkiem półzanurzalnym (służy także do transportu obiektów posiadających własną pływalność) i właśnie to jest jego najważniejszy wyróżnik. Oznacza to, że pokład statku może zniknąć pod taflą wody nawet na głębokość 13 metrów! Wówczas zbiorniki balastowe napełniane są wodą, statek w wygodny sposób zostaje załadowany (wpływa na pokład sam lub zostaje na niego „przeciągnięty”), po czym zbiorniki są opróżniane i pokład Blue Marlin wraca "nad wodę", co doskonale widać na filmie u dołu artykułu.
Oddany do służby w 1999 Blue Marlin jest w tej chwili drugą największą tego typu jednostką na świecie. W drugiej połowie 2003 r. w zwiększono jej pojemność i dostawiono dwa wysuwane pędniki dla poprawienia zdolności manewrowej. Powrócił do służby w styczniu 2004 r. i od razu zasłynął dzięki nie lada przedsięwzięciu. Na zdjęciu widać Blue Marlina transportującego platformę wiertniczą BP Thunder Horse PQD o wadze prawie 6. tysięcy ton z południowokoreańskiego Okpo do oddalonego o 15 tysięcy mil Corpus Christi w USA w roku 2004. Tym samym ustanowił kilka rekordów. W swojej historii transportowiec „gościł” na pokładzie takie jednostki jak dwie nuklearne łodzie podwodne Viktor III, platformę wiertniczą Ocean Monarch i wiele innych.
Transport platform to jedno z głównych zadań statku –. z ogromnych azjatyckich stoczni, gdzie są one konstruowane, przenosi je do Zatoki Meksykańskiej i innych okolic, gdzie zaczynają lub kontynuują swoją służbę. Oczywiście platformy same byłyby w stanie się przemieścić, ale problemem jest głównie ich napęd. Blue Marlin posiada maksymalną prędkość 14 węzłów - może nawet czterokrotnie przyspieszyć transport platformy.
Właścicielem transportowców jest Dockwise Shipping. Holenderska firma jest bezdyskusyjnym liderem w morskim transporcie towarowym. Operuje ok. dwudziestoma statkami cargo –. jest to największa flota na świecie. Pokład MV Blue Marlin jest większy niż powierzchnia dwóch boisk do futbolu amerykańskiego. W 38 kabinach pomieści 60 członków załogi, która do dyspozycji ma… siłownię, saunę czy baseny.
Długość całkowita jednostki wynosi prawie 22. metrów, zaś jej długość na linii wodnej to 206 metrów. Szeroki na 63 metry statek posiada dziesięciometrowe zanurzenie (do niemal 30 metrów przy zapełnieniu zbiorników balastowych).
Dockwise Vanguard, bliźniacza jednostka, jeszcze większa od Blue Marlin, skonstruowana została w południowokoreańskiej stoczni za kwotę 240 milionów funtów brytyjskich. Jest ona w stanie przetransportować ładunek o wadze aż 110 tysięcy ton. Natomiast długość jego pokładu został wydłużona aż o 70 procent. Vnaguard już ma za sobą swoje pierwsze rejsy, miał być odpowiedzialny za wyłowienia zalegającego u wybrzeży Włoch wraku statku Costa Concordia.
Poniżej znajduje się film udostępniony przez Royal Boskalis Westminster N.V., właściciela holenderskiego armatora Dockwise, na którym statek FPSO (ang. Floating Production, Storage and Offloading Unit) Armada Intrepid ładowany jest na ciężarowiec zbudowany w 201. roku w południowokoreańskiej stoczni Hyundai Heavy Industries Co. Ltd. Doskonale jest na nim widoczny sposób załadunku na Vanguardzie. Co istotne, ładunek może być dłuższy niż sam ciężarowiec i wystawać poza dziób i rufę.
Vanguard jest największym na świecie tego typu transportowcem (ciężarowiec wpływny). Jak można przeczytać w serwisie portalmorski.pl, z dużym marginesem bije dotychczasowy rekord wielkości statków w swojej klasie, a poza tym zawiera przełomowe rozwiązania projektowe, które sprawiają, że nie jest podobny do statków, jakie znamy.
Wirtualna Polska / Dailymail / gizmodo / Wikimedia / Portal Morski