Najstarsza ryba żyjąca w akwarium. Naukowcy ujawnili imponujący wiek Matuzalem

Matuzalem - najstarsza ryba żyjąca w akwarium
Źródło zdjęć: © Getty Images | GG Liu
Karolina Modzelewska

22.09.2023 20:04

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Matuzalem, najstarsza na świecie ryba akwariowa, która żyje w akwarium Steinhart w San Francisco w Kalifornii, może być starsza, niż początkowo sądzono. Nowe badania, w których badacze porównali materiał genetyczny Matuzalem z materiałem genetycznym innych przedstawicieli rogoząbów australijskich sugerują, że mogła ona osiągnąć ponad 100 lat.

Imię Matuzalem wywodzi się z Biblii. Nosił je syn Henocha, będący najstarszym człowiekiem wymieniony w Starym Testamencie. Zgodnie z zapisami w Księdze Rodzaju miał żyć 969 lat. Takie same imię nosi przedstawicielka ryb z gatunku rogoząb australijski, czyli najbardziej pierwotnego gatunku ryby dwudysznej i jednocześnie jedynych, współczesnych przedstawicieli rodziny rogozębowatych.

Matuzalem - ryba może być starsza niż początkowo sądzono

Samica zawdzięcza je swojemu imponującemu wiekowi. Jest obecnie uznawana za najstarszą na świecie rybę żyjącą w niewoli. Naukowcy początkowo sądzili, że ma ok. 84 lat, ale najnowsze badania sugerują, że może być kilkadziesiąt lat starsza, o czym donosi serwis Live Science. Ryba żyje w akwarium Steinhart w San Francisco w Kalifornii, gdzie przybyła razem z ponad 200 innymi rybami z Fidżi i Australii w 1938 r.

W 2017 r. ryba została nieoficjalnie uznana za najstarszą żyjącą rybę akwariową świata, przejmując ten tytuł od ryby nazwanej "Dziadek" (był to przedstawiciel tego samego gatunku), która zakończyła swoje życie w wieku ok. 95 lat. Już wtedy Matuzalem mogła pochwalić się imponującym wiekiem. Najnowsze badania, w których eksperci wykorzystali nieinwazyjną metodę badania DNA (analizę stopnia metylacji w materiale genetycznym ryb) , sugerują jednak, że może być znacznie starsza, niż początkowo sądzono.

Z badań, których wyniki zostaną opublikowane jeszcze w tym roku, wynika, że Matuzalem żyje ok. 92 lata, ale jej wiek może wynosi nawet 101 lat, a nie 84 lata, jak poprzednio sądzono. Takie wnioski badacze wysnuli po analizie materiału genetycznego 33 ryby z gatunku rogoząb australijski, które żyją w różnych instytucjach w Stanach Zjednoczonych oraz Australii.

Chociaż wiemy, że Matuzalem przybyła do nas pod koniec lat trzydziestych XX wieku, nie istniała wówczas żadna metoda określenia jej wieku, dlatego uzyskanie informacji naukowych na temat jej rzeczywistego wieku jest niezwykle ekscytujące

Charles DelbeekSteinhart Akwarium

Matuzalem pomimo swojego wieku wciąż cieszy się dobrym zdrowiem i sprawnością. Kalifornijska Akademia Nauk zwraca uwagę, że ryba słynie z "czarującej osobowości i zamiłowania do głaskania po brzuchu", a także świeżych fig. Ustalenie jej wieku jest nie tylko ciekawą informacją o gatunku. W przyszłości może pomóc w dokładnym ustaleniu wieku ryb z gatunku rogoząb australijski żyjących na wolności i stanowić podstawę działań ochronnych, zwłaszcza że jest on wymieniony jako zagrożony w Czerwonej księdze gatunków zagrożonych Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody (IUCN).