Najsłynniejszy śmigłowiec bojowy świata

30 września1975r. swój pierwszy lot odbył AH-64 Apache. Zaprojektowany jako następca AH-1 Cobra, pierwszy raz użyty bojowo w 1989r., podczas inwazji na Panamę Brał udział we wszystkich późniejszych konfliktach zbrojnych z udziałem Stanów Zjednoczonych, z czasem stając się jednym z najbardziej rozpoznawalnych śmigłowców wszech czasów.

Najsłynniejszy śmigłowiec bojowy świata
Źródło zdjęć: © Wikimedia / CC

Największą sławę zyskał uczestnicząc w operacji Pustynna Burza, kiedy ofiarą Apaczów padło niemal 28. irackich czołgów, liczne transportery opancerzone i inne pojazdy. W następnych latach, AH-64 wykorzystywany był w roli podstawowego śmigłowca szturmowego USA podczas interwencji w Kosowie, Afganistanie oraz ponownie Iraku i każdorazowo spełniał pokładane w sobie nadzieje. We wszystkich teatrach działań, dawał się poznać jako maszyna wszechstronna, a przy tym niezwykle odporna na ostrzał i bezpieczna dla załogi.

Na uzbrojenie Apache składa się zsynchronizowane z hełmem drugiego pilota działko kal. 30mm, mogące posłać w stronę celu 62. pocisków na minutę. Oprócz niego, AH-64 posiada cztery zewnętrzne podwieszenia, umożliwiające przenoszenie rakiet powietrze-ziemia typu Hellfire, przeciwlotniczych Sidewinderów oraz zasobników mieszczących do siedemdziesięciu sześciu niekierowanych pocisków Hydra. Wysoką skuteczność prowadzonego ognia gwarantuje wykorzystanie niejednokrotnie pionierskich rozwiązań. Dla przykładu- zintegrowany z hełmem wyświetlacz, który w formie rzutnika monoklowego, zadebiutował w 1984r., stworzono jako element wyposażenia właśnie dla załóg AH-64. Podobnie, w przypadku wyposażenia umożliwiającego prowadzenie działań po zmroku- wyniki Apache pokazywały zupełnie nową jakość działań nocnych, które szybko stały się specjalnością i znakiem rozpoznawczym tych maszyn.

Począwszy od pierwszego lotu w 1975r., śmigłowce Apache spędziły w powietrzu ponad 3 miliony godzin. Do chwili obecnej, wyprodukowano przeszło 100. maszyn tego typu, a wśród państw, których siły zbrojne wykorzystują AH-64, znajdują się m.in. Wielka Brytania, Turcja oraz Izrael.

Pod koniec minionej dekady, dowództwo US Army ogłosiło rozpoczęcie prac nad następcą Apacza, jednak nawet jeśli będą one przebiegać zgodnie z założonym planem, nowa maszyna nie będzie gotowa do seryjnej produkcji przed 2026r.

Polecamy na stronach Lotniczapolska.pl: Wizz Air: nowość w systemie rezerwacji

Źródło artykułu:lotniczapolska.pl
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (148)