Najczarniejsza substancja na świecie odkryta. "Odbija tylko 0,005% światła"

Najczarniejsza substancja na świecie odkryta. "Odbija tylko 0,005% światła"

Najczarniejsza substancja na świecie odkryta. "Odbija tylko 0,005% światła"
Źródło zdjęć: © MIT | R. Capanna, A. Berlato, and A. Pinato
Karolina Modzelewska
16.09.2019 08:27

Materiał znaleziony przez naukowców z Massachusetts Institute of Technology jest 10 razy ciemniejszy niż to, co wcześniej uznawano za prawdziwą czerń. Przechwytuje ponad 99,6% każdego światła.

Najczarniejsza substancja została wykonana z pionowo ułożonych nanorurek węglowych, które naukowcy z MIT ułożyli na wytrawionej chlorem folii aluminiowej.

Substancja została zaprezentowana przy wykorzystaniu naturalnego, żółtego, 16,78 karatowego diamentu, o wartości szacowanej na 2 mln dolarów. Pokryto go nowym materiałem, a efekt był oszałamiający. Błyszczący klejnot wyglądał jak czarna, płaska pustka.

Naukowcy twierdzą, że stworzona substancja może być bardzo przydatna. Jako przykłady podają możliwości zastosowania jej w roletach, a nawet w teleskopach kosmicznych, które wykrywają egzoplanety.

- Nasz materiał jest 10 razy czarniejszy niż cokolwiek, co zostało dotychczas zgłoszone, ale myślę, że najczarniejsza czerń wciąż jest poruszającym się celem. Znalezienie jeszcze czarniejszego materiału pozwoli na ostateczne zrozumienie wszystkich leżących u jego podstaw mechanizmów – podkreślił prof. Brian Wardle, jeden ze współautorów badania.

Przypadkowe odkrycie

Naukowcy nie planowali opracować ultra czarnego materiału. Zamiast tego eksperymentowali ze sposobami tworzenia nanorurek węglowych i przekształcania ich w materiał przewodzący prąd, aby poprawić ich właściwości elektryczne i termiczne. Dokonali odkrycia przypadkowo, a teraz planują je udoskonalić i skomercjalizować.

Źródło: Eureka Alert