Trwa ładowanie...
d2jzfln

Najcięższa znana papuga. Naukowcy odkryli wymarły gatunek

Badania prowadzone w Nowej Zelandii pozwoliły na odkrycie starożytnego gatunku papugi, która żyła ponad 19 milionów lat temu. Naukowcy uważaj, że jest najcięższą znaną papugą, która kiedykolwiek istniała.
Heracles inexpectatus - najcięższa papuga świata.
Heracles inexpectatus - najcięższa papuga świata. (Flinders University, Fot: Dr Brian Choo)
d2jzfln

Skamieliny starożytnego ptaka odnaleziono w regionie Otago w środkowej części Wyspy Południowej Nowej Zelandii. Jest to miejsce dobrze znane archeologom i naukowcom, ponieważ obfituje w pozostałości wymarłych krokodyli, żółwi, nietoperzy i innych zwierząt.

Zgodnie z badaniami opublikowanymi w dzienniku Biology Letters, starożytny ptak nazywany Heracles inexpectatus, mógł osiągać nieco ponad 1 metr wysokości i ważyć około 7 kilogramów. Naukowcy twierdzą, że Herakles prawdopodobnie mieszkał w lasach podzwrotnikowych bogatych w drzewka laurowe i palmy.

Jego nazwa odnosi się do Heraklesa – postaci z mitologii greckiej, znanej z przygód z ogromnymi mitycznymi zwierzętami.

d2jzfln

Herakles większy niż inne znane papugi

Mike Archer z University of New South Wales w Sydney, powiedział: „Herakles, jako największa papuga w historii, posiadała ogromny dziób, którym była w stanie rozłupać niemalże wszystko. Jadła więcej niż tradycyjne papugi, a może nawet spożywała inne ptaki".

Canterbury Museum
d2jzfln

Herakles należy do grupy starożytnych papug pochodzących z Nowej Zelandii do której zalicza się również kakapo. Jest to krytycznie zagrożony nielot, obecnie uznawany za najcięższą papugę świata. Jej waga to jednak około połowa ciężaru jaki osiągał Herakles.

Kakapo to nocne papugi, które żyją na ziemi i występują tylko w Nowej Zelandii. Przy życiu pozostało tylko 144 osobniki tego gatunku. Naukowcy uważają, że może to być jeden z najdłużej żyjących ptaków na świecie. Najstarszy znany kakapo - nazwany „Richard Henry” - zmarł w wieku 80 lat.