"Nagrana scena gwałtu" na Facebooku. Nie daj się nabrać na logowanie

"Nagrana scena gwałtu" na Facebooku. Nie daj się nabrać na logowanie
Źródło zdjęć: © GETTY, SOPA Images/LightRocket via Gett | SOPA Images
Oskar Ziomek

22.01.2021 17:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Na Facebooka wróciło znane oszustwo, w którym ktoś próbuje przejąć dane logowania do serwisu od niewinnych osób. Z fałszywych kont na grupach udostępniany jest film z rzekomym nagraniem sceny gwałtu, do którego obejrzenia należy się zalogować – ale lepiej tego nie robić.

Oszuści tylko czekają, aż ktoś będzie chciał obejrzeć nagranie, na którym rzekomo zarejestrowano bulwersujące zdarzenie, jakim jest gwałt. Film rozsyłany jest głównie w postach na popularnych grupach, gdzie ktoś dorabia do niego historię i potrzebę znalezienia sprawców.

Problem polega jednak na tym, że gwałtu nie było, a całość jest tylko elementem kampanii, w ramach której ktoś stara się przejąć loginy i hasła do Facebooka od osób trzecich. Chcąc zobaczyć film, widz jest bowiem przekonany, że musi wprowadzić swoje dane logowania w celu potwierdzenia wieku.

Oszustwo na Facebooku
Oszustwo na Facebooku© WP

W rzeczywistości jednak, formularz jest spreparowany, a dane trafiają prosto do rąk oszusta. Jeśli ofiara nie korzysta z uwierzytelniania dwuskładnikowego, te dane wystarczą, aby przejąć jego konto. Podszywając się pod właściciela, oszust najpewniej udostępni historię o gwałcie kolejnym osobom oraz podejmie próbę wykorzystania "cudzej tożsamości" do innych oszustw.

Zobacz też:

Tutaj głównym zagrożeniem jest tzw. "oszustwo na Blika", w którym przestępca (dysponując już cudzym kontem na Facebooku), kontaktuje się przez komunikator ze znajomymi sugerując nagłą potrzebę pożyczenia pieniędzy właśnie z wykorzystaniem Blika. Okazuje się, że niektórzy dają się na to nabrać i przelewają środki. Nie wiedzą, że trafiają do obcej osoby.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (67)
Zobacz także