Nachodzą wielkie zmiany w wyszukiwarce Google

Pod koniec tego miesiąca zmieni się w Google'u główna osoba, odpowiedzialna za wciąż największą część działalności firmy – wyszukiwarkę internetową. Nowy szef ma znacząco zmienić sposób działania najważniejszej usługi Google'a.

Nachodzą wielkie zmiany w wyszukiwarce Google
Źródło zdjęć: © PD

Google nie chce, by wyszukiwarka internetowa działała w gruncie rzeczy wciąż tak samo, jak jeszcze w latach 90. Od tamtych czasów jednak sposób, w jaki korzystamy z internetu, jego rola w naszym codziennym życiu i urządzenia, których używamy do łączenia się z siecią – wszystko to zmieniło się w stopniu tak znaczącym, że kurczowe trzymanie się tradycji wydaje się mieć coraz mniej sensu. Tak przynajmniej zdaje się uważać szefostwo korporacji, które na nowego szefa jej najważniejszego oddziału mianowała Johna Giannandrea – dotychczas głównego odpowiedzialnego za wysiłki firmy związane ze sztuczną inteligencją.

- Uważam, że komputery są wyjątkowo głupie. Komputer jest jak 4-letnie dziecko – powiedział on jeszcze w październiku w wywiadzie udzielonym magazynowi "Fortune".

Google chce zmienić ten stan rzeczy. Chce, by wyszukiwarka internetowa służyła nie tylko do znajdowania informacji potrzebnych użytkownikowi w danym momencie, ale też sama rozumiała jego potrzeby i proponowała rozwiązania jeszcze zanim zada on bezpośrednie pytanie. Google ma się stać czymś w rodzaju osobistego asystenta użytkownika, a pomóc ma w tym właśnie sztuczna inteligencja.

Obraz
© Sundar Pichai, CEO Google'a (fot. Maurizio Pesce / CC)

Olbrzymią rolę w projekcie rozwoju wyszukiwarki, o którym Google nie mówi na razie wprost, pełnić będzie z pewnością firma DeepMind. Google przejął ją na początku 2014 roku, ostatnio zaś inny opracowany przez nią system dokonał prawdziwego kroku milowego.

Pod koniec stycznia stworzonemu przez DeepMind automatowi udało się pokonać Fana Hui, trzykrotnego zdobywcę tytułu mistrza Europy w Go. O tej starochińskiej grze planszowej długo mówiło się, że dobrze są w nią stanie grać wyłącznie ludzie. Wydawało się, że bez prawdziwej, ludzkiej inteligencji sukces w Go nie jest możliwy. Później mówiono, że stworzenie pokonującego człowieka programu komputerowego jest możliwe, ale zajmie jeszcze przynajmniej 10 lat.

Tymczasem opracowanemu przez DeepMind programowi udało się to zrobić już teraz i to z olbrzymią przewagą – wygrał z człowiekiem 5:0. Google oczywiście nie finansuje prac nad rozwojem SI tylko po to, by tworzyć maszyny bardzo dobrze radzące sobie z grami planszowymi. Pozostaje więc tylko czekać na to, jak sztuczna inteligencja wpłynie na działanie najpopularniejszej wyszukiwarki internetowej na świecie.

_ Dominik Gąska _

Źródło artykułu:WP Tech

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (4)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (869 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.