Na asteroidach i Księżycu może istnieć nieznany pierwiastek. Chce go szukać polska firma

Na asteroidach i Księżycu może istnieć nieznany pierwiastek. Chce go szukać polska firma

Możliwe jest istnienie nieznanego dotąd, niezwykle ciężkiego stabilnego pierwiastka na asteroidach - zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Unsplash
25.11.2023 11:14

Zgodnie z nowym modelem matematycznym, istnieje możliwość, że w kosmosie, a dokładniej na asteroidach, istnieje nieznany dotychczas, niezwykle ciężki i stabilny pierwiastek. Co ciekawe, polska firma planuje podjąć się poszukiwań tego pierwiastka.

Prof. Johann Rafelski z University of Arizona, Tucson, wraz ze swoim zespołem, opublikował niedawno w "The European Physical Journal Plus" artykuł, w którym opisuje matematyczny model przewidujący istnienie niezwykle ciężkiego i stabilnego pierwiastka. Ten hipotetyczny pierwiastek miałby jądro atomowe składające się z aż 164 protonów, co oznacza, że miałby liczbę atomową 164.

W kosmosie może istnieć nowy pierwiastek

Do tej pory, najcięższym pierwiastkiem, który udało się zaobserwować fizykom, był Oganeson (Og) z jądrem zawierającym 118 protonów. Jednak Oganeson nie występuje naturalnie, ponieważ rozpada się po około 1 milisekundzie. Jego pojedyncze atomy udało się wytworzyć jedynie w laboratorium.

Problem polega na tym, że im więcej protonów, które są naładowane dodatnio, znajduje się w jądrze, tym silniejsze jest ich wzajemne odpychanie, co prowadzi do łatwiejszego rozpadu jądra na mniejsze części.

Prof. Rafelski wyjaśnia w "The Conversation", że naukowcy od dawna podejrzewali, że pierwiastki zawierające około 164 protonów mogą mieć relatywnie długi czas życia, a nawet być stabilne. Mówi się o tzw. wyspie stabilności, gdzie siły jądrowe są na tyle silne, że mogą zrównoważyć elektromagnetyczne odpychanie.

Niektóre osoby twierdzą, że pierwiastek 164, opisany w nowym modelu, może powstawać w kosmosie podczas ekstremalnych zdarzeń, takich jak kolizje gwiazd. Jeśli jednak ten pierwiastek dotarł kiedyś na Ziemię, na przykład z asteroidami, to ze względu na swój ciężar, zapadłby się głęboko w kierunku jądra planety.

Jednak istnieje możliwość, że ten pierwiastek nadal jest obecny w niektórych asteroidach. Niektóre z nich, takie jak planetoida Polyhymnia, wydają się mieć gęstość większą niż osm – najcięższy pierwiastek znajdowany na Ziemi.

Badania przeprowadzone przez prof. Rafelskiego wskazują również na istnienie innych superciężkich asteroid, które mogłyby kryć w swoich jądrach wyjątkowo ciężkie pierwiastki. Istnienie pierwiastka 164 mogłoby tłumaczyć szczególnie duże gęstości tych obiektów.

Polska firma Solar System Resources Corporation planuje poszukiwać tego pierwiastka na Księżycu, gdzie mógł zostać przyniesiony przez asteroidy. Firma ma wizję, w której w badaniach uczestniczyliby polscy naukowcy z różnych ośrodków.

Dr Adam Jan Zwierzyński, współzałożyciel przedsiębiorstwa, mówi: "To, co chcemy zrobić, to zebrać grupę uczonych, którzy przewidzą własności pierwiastka 164 (głównie linie spektroskopowe), aby powiedzieć nam, jak zbudować urządzenie do jego poszukiwania. W następnym kroku chcemy zbudować takie urządzenie i je opatentować. A w kolejnym kroku, jeśli uda się pozyskać fundusze, to chcemy wysłać misję poszukiwawczą i w przypadku wykrycia pierwiastka 164 przywieźć go na Ziemię".