Myśliwce MiG‑29. Ukraina może otrzymać je od Unii Europejskiej
Szef unijnej dyplomacji Josep Borrell poinformował, że w ramach pomocy dla Ukrainy UE może dostarczyć temu państwu samoloty myśliwskie. Chociaż nie wskazał konkretnych maszyn, mówi się o eksploatowanych m.in. przez Polskę myśliwcach MiG-29. Przyjrzyjmy się bliżej tym samolotom.
28.02.2022 | aktual.: 02.03.2022 00:02
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Jak wskazuje serwis The War Zone, używane przez Polskę, ale także Bułgarię i Słowację, MiG-29 mogą zostać szybko przerzucone do odpierającej rosyjską inwazję Ukrainy. Redakcja zwraca przy tym uwagę, że typy samolotów przekazanych przez UE mają odpowiadać maszynom, którymi mogą operować ukraińskie siły powietrzne.
Flota myśliwska tego kraju składa się z samolotów MiG-29 (w oznaczeniu NATO – Fulcrum) i Su-27 (oznaczenie Flanker). Ponieważ żaden kraj unijny nie eksploatuje jednak Su-27, transfer musiałby siłą rzeczy objąć MiG-29. Sprawdźmy, jakie są możliwości tych maszyn.
Leciwy, ale wciąż groźny
MiG-29 to samolot odrzutowy zaprojektowany w latach 70. w Związku Radzieckim. Myśliwiec był produkowany od 1983 r. – od tego czasu zbudowano ok. 1600 sztuk tych maszyn. Jest to tak zwany samolot frontowy, czyli stworzony z myślą o działaniach w pobliżu frontu i własnych sił zbrojnych. Myśliwiec może rozwijać prędkość do ok. 2445 km/h.
Chociaż konstrukcja MiG-29 pamięta jeszcze czasy Leonida Breżniewa, wciąż jest to – jak pisał Łukasz Michalik – groźna i skuteczna maszyna, której potencjału nie należy lekceważyć. Obecnie Polska dysponuje 28 maszynami MiG-29, które zostały nam dostarczone pod koniec lat 80. ubiegłego wieku.
Do czasu pojawienia się amerykańskich F-16 były to najnowocześniejsze samoloty, którymi dysponowało polskie lotnictwo wojskowe. W naszym kraju MiG-29 stacjonują w dwóch bazach: w Malborku i Mińsku Mazowieckim.
Atutami tych myśliwców są przede wszystkim ich układy aerodynamiczne oraz moc silników, które zapewniają duży zapas ciągu. Parametry te wpływają na bezpieczeństwo pilota oraz przekładają się na skuteczność maszyny w walkach na krótkich dystansach. Ograniczeniem jest natomiast zasięg maszyny, który wynosi 1750 km lub 2100 km w przypadku zastosowania dodatkowego zbiornika paliwa.
MiG-29 jest wyposażony w radar S-29 Topaz. Odległość wykrycia samolotu myśliwskiego wynosi w nim 70 km z przedniej półsfery i 35 km z tylnej. Może on śledzić do 10 celów jednocześnie i naprowadzać pociski na jeden z nich. Na uzbrojenie maszyny składają się m.in. działko GSz-301 i pociski powietrze-powietrze R-27 Wympieł.