Meteoryt uderzył w Marsa. Utworzył niezwykły krater

Meteoryt uderzył w Marsa. Utworzył niezwykły krater

Nowy krater na Marsie
Źródło zdjęć: © NASA
28.10.2022 14:01, aktualizacja: 28.10.2022 16:07

W Wigilię świąt Bożego Narodzenia 2021 r. na Marsie doszło do wyraźnego trzęsienia gruntu. Naukowcy myśleli, że to efekt ruchów sejsmicznych Czerwonej Planety. W rzeczywistości w jej powierzchnię uderzył meteoryt. NASA opublikowała szczegóły dotyczące zdarzenia.

Ponad dziesięć miesięcy temu w Marsa uderzył meteoryt. Początkowo naukowcy nie byli tego świadomi. Myśleli, że wstrząsy o magnitudzie 4,0 były wywołane ruchami sejsmicznymi planecie. Teraz wiemy już, że tak nie było, a zderzenie z kosmiczną skałą przyniosło interesujący efekt.

Meteoryt, który uderzył w Marsa, nie był duży. Zgodnie z informacjami podanymi przez NASA, jego średnica wynosiła ok. 5-12 metrów. Gdyby taki obiekt zmierzał na Ziemię, spaliłby się w atmosferze. Gęstość marsjańskiej atmosfery jest równa jednemu procentowi gęstości ziemskiej, więc skała bez problemu uderzyła w powierzchnię planety, powodując przy tym jej niemałe uszkodzenie.

W wyniku uderzenia meteorytu w regionie Amazonis Planitia na Marsie powstał krater o średnicy ok. 150 metrów i głębokości ok. 21 metrów. Zderzenie doprowadziło do wykopania spod powierzchni ziemi kawałków lodu o wymiarach głazów, które były zakopane bliżej tamtejszego równika niż jakiekolwiek inne fragmenty, które dotychczas odkryli badacze. Niektóre z nich zostały odrzucone nawet na odległość 37 kilometrów.

Choć na Marsie istnieje wiele większych kraterów, ten jest prawdopodobnie największym, który formował się na oczach naukowców gdziekolwiek w Układzie Słonecznym. Wszystkie większe kratery znajdujące się na Marsie istnieją od dawna i są starsze niż jakakolwiek misja związana z Czerwoną Planetą.

- To bezprecedensowe, aby znaleźć nowy krater tej wielkości. To ekscytujący moment w historii geologicznej, a my byliśmy jego świadkami - mówiła Ingrid Daubar z Brown University, która kieruje zespołem InSight Impact Science.