Mars: wody jest tyle, że starczy jej dla ludzi na stulecia. NASA publikuje sensacyjne dane

Mars: wody jest tyle, że starczy jej dla ludzi na stulecia. NASA publikuje sensacyjne dane

Źródło zdjęć: © NASA
30.01.2020 12:42, aktualizacja: 30.01.2020 13:21

O tym, że na Marsie występują duże pokłady zamrożonej wody, wiemy już od jakiegoś czasu. Jednak dane, które w ostatnim tygodniu opublikowała NASA, potwierdzają, że warunki kolonizacyjne mogą być lepsze, niż do tej pory zakładano.

Kolonizacja Marsa może okazać się łatwiejsza niż początkowo zakładano. O tym, że na Czerwonej Planecie znajduje się wodny lód wiemy już od jakiegoś czasu. Jednak nowe dane opublikowane przez NASA sugerują, że w niektórych rejonach Marsa zamrożona woda może mieć nawet po 1000 metrów grubości.

Ogromne pokłady suchego i wodnego lodu na Marsie są widoczne nawet z Ziemi, jednak do tej pory naukowcy nie mieli pojęcia, że warstwa zamarzniętej wody może sięgać tak głęboko. Według badaczy z Caltech, grube na 1000 metrów pokłady lodu wodnego mogą znajdować się już na głębokości 2,3 metra pod suchym lodem.

To odkrycie oznacza, że do jego wydobycia nie byłby potrzebny specjalistyczny sprzęt. Zdaniem naukowców lodu jest na tyle dużo, że wystarczy na kilka stuleci funkcjonowania wielkiego miasta. To znacznie ułatwiłoby doprecyzowanie planów kolonizacji Czerwonej Planety.

Problem w tym, że woda występuje przede wszystkim w okolicy biegunów, a temperatura tam jest zbyt niska, by założyć pierwszą marsjańską kolonię. Naukowcy NASA już jakiś czas temu wyznaczyli o wiele bezpieczniejsze strefy lądowania na Marsie, a najbardziej obiecującą z nich wydaje się Arkadia - równina na północnej półkuli.

Prawdopodobnie to właśnie tam trafią pierwsi koloniści, niezależnie czy będą to misje SpaceX, NASA czy Chin. Z tego względu naukowcy badają, jak koncentruje się lód w tym regionie planety przez wszystkie pory roku. Dokładniejsze analizy pomogą kolonistom w późniejszym zarządzaniu zasobem wody.

Nowe dane uzyskane przez naukowców są potwierdzeniem teorii zaprezentowanej w 1966 roku przez Robera Leightona i Bruce’a Murraya. Byli oni przekonani, że niegdyś atmosfera Marsa była bogata w dwutlenek węgla, który w wyniku działania ciśnienia i promieni słonecznych zaczął osadzać się na biegunach. Efektem tego są ogromne pokłady lodu wodnego i suchego na Czerwonej Planecie.