ycipk-8o4cep

Ludzka chrząstka odbudowuje się jak ogon salamandry

Nietypowe zdolności rekonstrukcyjne w ciele człowieka odkryte. Okazuje się, że posiadamy zdolności podobne do jaszczurek i jesteśmy w stanie odbudować tkankę chrzęstną. Czy teraz staniemy się superbohaterami, a leczenie stawów i ich urazów będzie łatwiejsze?
Salamandra
Salamandra (East News)
ycipk-8o4cep

Naukowcy z Duke University na łamach Science Advances przedstawili mechanizm rekonstrukcji tkanki chrzęstnej w ciele człowieka. Ich zdaniem tkanka szybciej regeneruje się w stawie skokowym niż w stawie biodrowym.

Skuteczniejsze leczenie zwyrodnienia stawów

Wiedza na temat mechanizmu regeneracji tkanki chrzęstnej może pomóc w stworzeniu skutecznych metod walki z niezwykle popularnym schorzeniem, jakim jest choroba zwyrodnieniowa stawów.

ycipk-8o4cep

W swoich badaniach naukowcy wykorzystali spektrometrię mas, dzięki której byli w stanie zauważyć, że mechanizm w ciele człowieka jest podobny do tego, który płazy wykorzystują do "wytwarzania" nowych nóg.

Zespół badawczy zebrał 18 próbek tkanki chrzęstnej ze stawu biodrowego, kolanowego i skokowego od pacjentów, którzy przeszli operację. Następnie umieścił tkanki w spektrometrze i dokonał pomiarów liczby białek.

Podobieństwa pomiędzy człowiekiem i jaszczurką

ycipk-8o4cep

Przeprowadzone obserwacje pozwoliły zauważyć, że w nowo tworzonym białku w tkankach praktycznie nie występuje konwersja aminokwasów albo jest bardzo mała. Z kolei w starych białkach jest ona bardzo duża. Dodatkowo naukowcy uważają, że wiek tkanki chrzęstnej jest uzależniony m.in. od miejsca jej występowania. Najstarsza chrząstka znajduje się w stawie biodrowym, a najmłodsza w stawie skokowym.

Podobne zależności występują u zwierząt, mających zdolność do regenerowania własnych kończyn. Można tutaj mówić o korelacji wieku i lokalizacji ludzkich chrząstek i tkanki chrzęstnej u zwierząt.

- To niesamowite, że mechanizmy regulujące regeneracje kończyn u salamander wydają się być również odpowiedzialne za naprawę tkanki chrzęstnej u ludzi – stwierdził doktor Ming-Feng Hsueh, jeden z autorów badania.

ycipk-8o4cep

To właśnie sposób regeneracji chrząstki wpływa na to, że kolano i staw biodrowy odnawiają się wolniej niż staw skokowy. Wynika to z oddziaływania mikroRNA, cząsteczki wykazującej większą aktywność u zwierząt zdolnych do regenerowania swoich kończyn.

Źródło: Science Alert