LEGO – klocki coraz głębiej zanurzone w technologii. Uczą i bawią, czy odrywają od rzeczywistego świata?

Firma LEGO podejmuje kolejne wysiłki na rzecz łączenia tradycyjnych, znanych na całym świecie klocków z technologią. Firma chce bawić, ale i edukować, wpływać na dzieci, planetę i zabawę. Czy jej pomysły są faktycznie godne uwagi? Sprawdziliśmy.

LEGO – klocki coraz głębiej zanurzone w technologii. Uczą i bawią, czy odrywają od rzeczywistego świata?
Źródło zdjęć: © WP.PL | Karolina Modzelewska
Karolina Modzelewska

05.10.2019 | aktual.: 05.10.2019 18:51

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Kiedy Ole Kirk Christiansen w 1932 roku zakładał swoją firmę, nie wiedział, że produkowane przez niego zabawki zyskają tak dużą popularność i będą przedmiotem pożądania dzieci na całym świecie.

Początki LEGO to produkcja drewnianych zabawek. Dopiero w 1947 roku firma zaczęła używać tworzyw sztucznych. Pierwsze klocki zaczęły natomiast powstawać w 1949 roku. Był to moment przełomowy, który niejako zapoczątkował nową erę w zabawie klockami.

Obraz
© WP.PL | Karolina Modzelewska

LEGO: ambitne plany zmiany otaczającego nas świata

LEGO chce wpływać na dzieci, planetę i zabawę. Stara się bawić i edukować. Najnowsza kampania firmy pt. "Rebuild The World" zwraca uwagę na rolę kreatywności i możliwości oddziaływania na otaczający nas świat.

- Poprzez kampanię "Rebuild The World" chcemy zobaczyć, dokąd zaprowadzi nas wyobraźnia i celebrować naturalną kreatywność dzieci. Naszym celem jest zachęcanie dzieci na całym świecie do rozwijania i doskonalenia tej umiejętności z biegiem lat. Dzięki zabawie klockami LEGO chcemy inspirować ludzi w każdym wieku, by uwolnili swoją kreatywność i tworzyli świat nieskończonych możliwości - mówi Julia Goldin, Global Chief Marketing Officer w Grupie LEGO.

Obraz
© Materiały prasowe | LEGO

Klocki LEGO są coraz bardziej zanurzone w technologii, co firma tłumaczy chęcią doskonalenia zabawy fizycznej i łączenia jej z angażującymi przeżyciami w cyfrowym świecie. Czy jest to dobry kierunek zmian?

LEGO: Zabawa z technologią

Firma stale poszerza dostępny asortyment o zestawy, które można obsługiwać za pomocą aplikacji (np. LEGO® Hidden Side™, LEGO® DUPLO®), czy zestawy uczące podstaw kodowania, inżynierii i robotyki (LEGO® BOOST).

Dostępna jest również aplikacja LEGO® Life, czyli "platforma dla dzieci, gdzie mogą znaleźć inspiracje, dzielić się swoimi pomysłami, pokazywać zbudowane z klocków LEGO modele, wyszukiwać interaktywne instrukcje budowania i wiele więcej".

Co zachwyca, co martwi

Klocki LEGO w połączeniu z technologią, ale też innowacyjnymi pomysłami twórców mogą wzbogacać świat dzieci. Klocki same w sobie są zabawką, która zmusza do kreatywności, a połączenie ich z cyfrowym światem daje więcej możliwości.

Dobrym przykładem jest zestaw LEGO® Hidden Side™, czyli kreatywny świat duchów. Połączenie świata rzeczywistego i wirtualnego pozwala na zupełnie nowe doświadczenie i ożywienie tworzonych postaci i modeli w rozszerzonej rzeczywistości.

Na uwagę zasługuje również zestaw LEGO® Friends Sea Life Rescue będący efektem współpracy pomiędzy LEGO i National Geographic Kids. Powstał, aby zaznaczyć, jak istotna jest ochrona oceanów i zainspirować dzieci do ochrony środowiska naturalnego. Zestaw zawiera rzadkie i zagrożone zwierzęta morskie, a także pojazdy ratunkowe.

Kolejnym przykładem pozytywnego wpływu LEGO na otaczający nas świat jest David Aguilar i jego proteza ramienia w całości wykonana z klocków. Pierwszy jej model stworzył w wieku 9 lat. Teraz 19-latek korzysta z czwartego modelu i zaznacza, że jest w stanie złożyć go w kilka godzin. Kolorowa proteza czyni go wyjątkowym i pozwala walczyć z innością.

Obraz
© Materiały prasowe | LEGO

Przedstawione przykłady to tylko niewielka garść pozytywnych możliwości, jakie daje zabawa klockami LEGO. Plastikowe zabawki faktycznie uczą, bawią i zwracają uwagę na to, co ważne. W tym kontekście hasło "Rebuild The World" nabiera nowego znaczenia. Z klocków tak naprawdę można stworzyć wszystko.

Klocek niezgody

To, co martwi, to zbytnie oderwanie zabawy i edukacji od rzeczywistego świata i przeniesienie ich do wirtualnego wymiaru. Dawniej tworzenie konstrukcji z klocków LEGO również wymuszało kreatywność. Każdy brakujący element trzeba było zdobyć, wymienić się z kolegą, koleżanką albo zamienić go innym wymyślonym rozwiązaniem.

Obecnie technologia znacznie ułatwia zabawę, ale czy zostawia tak duże pole do rozwijania kreatywności? Włączenie technologii, chociażby w postaci aplikacji, które podpowiadają, co i jak należy zrobić, tworzących złudne poczucie "interakcji" może wpływać na sposób odbierania rzeczywistości i budowania relacji społecznych.

Oczywiście należy podkreślić, że mowa tutaj o przypadkach, kiedy technologia w zabawie jest nadużywana. Jej rozsądne dawkowanie nie jest tak szkodliwe. Warto również zastanowić się, czy 2-3-letnie dziecko faktycznie potrzebuje tabletu i smartfona. Nic nie zastąpi czasu spędzonego z rodzicami i rówieśnikami. Klocki wciąż mogą być fantastyczną zabawką, która bawi i edukuje.

wiadomościlegolego worlds
Komentarze (2)