Kupili rosyjskie samoloty. Teraz żałują
Indie żałują decyzji o zakupie rosyjskich Ił-78 zamiast A330 od Airbusa. Teraz planują wynajem A330 MRTT od Francji, informuje ukraiński portal Defense Express, który powołuje się na ustalenia Opex360.
Indie przez ostatnie dwie dekady dwukrotnie rozważały zakup nowych samolotów tankujących, w tym A330 od Airbusa. Dotychczas jednak decydowały się na rosyjskie Ił-78, które nabyły w 2003 r. Teraz, z powodu niskiej niezawodności tych maszyn, Indie ponownie rozważają zakup A330.
Problemy z Ił-78
Według Opex360, gotowość operacyjna indyjskich Ił-78 wynosi poniżej 50 proc., co oznacza, że mniej niż trzy z sześciu samolotów indyjskich sił powietrznych mogą być używane. Minimalny wymagany poziom to natomiast 70 proc., czyli co najmniej cztery maszyny. Brak odpowiedniej liczby samolotów tankujących jest problemem, zwłaszcza w kontekście napięć z Chinami.
Wobec problemów z rosyjskimi samolotami Indie planują wynająć jeden samolot A330 MRTT od Francji na lata 2025-2026. Francuscy piloci i technicy będą szkolić indyjskich kolegów w zakresie obsługi i eksploatacji tych maszyn. To krok w stronę poprawy sytuacji w indyjskich siłach powietrznych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Oferta Airbusa
Airbus już w 2020 r. proponował Indiom zakup sześciu używanych A330 MRTT, które mogą być przekształcane w samoloty transportowe lub medyczne. Ich moc pozwala na operacje w górskich rejonach, co jest istotne dla Indii. Jednak dotychczasowe decyzje indyjskiego ministerstwa obrony wskazują na preferencję dla rosyjskich Ił-78.
Decyzja o wynajmie A330 MRTT od Francji może być początkiem zmiany strategii Indii w zakresie floty powietrznej. Współpraca z Francją może przynieść korzyści w postaci nowoczesnych technologii i lepszej gotowości operacyjnej. To także sygnał, że Indie szukają bardziej niezawodnych rozwiązań w obliczu rosnących wyzwań geopolitycznych.
Wyjaśnijmy, że wspomniany Airbus A330 MRTT to zaawansowany samolot, który pełni funkcję powietrznego tankowca oraz transportera, bazujący na konstrukcji pasażerskiego modelu A330. Jego zbiorniki paliwowe mają pojemność przekraczającą 110 tys. litrów, a jego maksymalna prędkość wynosi 880 km/h. Samolot ten jest zdolny do lotu na wysokości ponad 12,5 km, a jego zasięg wynosi prawie 15 tys. km, co sprawia, że jest wyjątkowo efektywny w operacjach na długich dystansach.