Trwa ładowanie...

Kosmos jest pełen naturalnych bomb atomowych. Teoria naukowców zaskakuje

Naukowcy uważają, że rozszczepienie jądrowe, które zachodzi w przypadku białych karłów, powoduje potężne wybuchy. Ich siłę można porównać do siły eksplozji bomb atomowych na Ziemi.
Kosmos jest pełen naturalnych bomb atomowych. Teoria naukowców zaskakuje
Źródło: Pixabay
d2aogzp

Najnowszy artykuł, który już wkrótce ukaże się na łamach czasopisma naukowego "Physical Review Letters", szczegółowo opisuje, w jaki sposób reakcje zachodzące w białych karłach mogą wywoływać gwiezdne eksplozje nazywane supernowymi typu 1a. Zdaniem naukowców powstają w wyniku serii mniejszych wybuchów jądrowych.

Potężne wybuchy w kosmosie

Według portalu Vice, który dokładniej przyjrzał się badaniom, skrystalizowany materiał radioaktywny, czyli cząsteczki uranu, mogą występować w białych karłach będących ostatnią formą umierających gwiazd. Gdy dochodzi do rozpadu uranu, rozpoczyna się łańcuch rozszczepienia jądrowego, którego skutkiem jest potężna eksplozja podobna do wybuchu bomby atomowej.

Najnowsze odkrycia są zaprzeczeniem wcześniejszych ustaleń, zgodnie z którymi do powstania supernowych typu 1a dochodzi w wyniku zbyt bliskiej odległości białego karła od gwiazdy towarzyszącej.

d2aogzp

- Ludzie myślą, że [białe karły] mają gwiazdę towarzyszącą, ponieważ nie wiedzieli, jak sprawić, by gwiazda eksplodowała bez towarzysza - powiedział w rozmowie z portalem Vice Charles Horowitz, profesor fizyki z Indiana University i główny autor badania. Dodał: - możemy się mylić co do towarzyszy przynajmniej dla niektórych typów 1.

Naukowcy zaznaczają, że ich odkrycie wymaga dalszych badań, które potwierdzą najnowsze ustalenia. Konieczne jest przeprowadzenie symulacji wybuchu supernowej, aby sprawdzić, czy faktycznie małe cząstki uranu są w stanie rozgrzać się na tyle, aby uruchomić łańcuch reakcji, który ostatecznie doprowadzi do ogromnego wybuchu.